Aktuell polisserie om terrorism

FBI-agenten Alex Parrish (Priyanka Chopra) vaknar upp utanför ett sprängt Central Station i New York. Snart blir hon huvudmisstänkt för dådet och tvingas gömma sig samtidigt som hon försöker hitta vem som är den egentliga terroristen. Allting pekar mot att det är någon som utbildade sig samtidigt som hon själv på FBI:s lärosäte Quantico. För att lyckas behöver hon hjälp från sina gamla vänner, men frågan är vem hon egentligen kan lita på?

"Quantico" berättas genom flashbacks, alltså att vi både får se vad som händer efter sprängningen på Central Station och utbildningen på Quantico. I det stora hela fungerar det bra, men ibland förstör det för varandra. Exempelvis får vi veta något i "nutid" som gör att vi förstår något som inte hänt ännu i "dåtid". Att vi dessutom har två delar där samma människor misstänks för olika saker gör det lite repetitivt. Det känns till slut lite konstigt att precis alla karaktärer har något att dölja precis hela tiden. Precis när vi tror att vi fått veta någons hemlighet så dyker något nytt upp. Här hade de vunnit på att fokusera på en person i taget.

Något som gör "Quantico" väldigt speciell och oerhört aktuell är hur den ständigt ställer frågan vad en terrorist egentligen är och ser ut. De flesta i Alexs Quantico-klass har utseendet eller bakgrunden att kunna bli utpekade terrorister. När Alex blir misstänkt går alla amerikaner på det för att hon har utseendet för att vara terrorist. När man får lära känna karaktärerna märker man dock att det finns en person bakom utseendet och bakgrunden. De som vi är snabba att peka ut som hot för vårt land kan vara de som till slut räddar det.

Personligen har jag lite svårt för Alex som karaktär, hon är väldigt stark och självständig, men lyckas alltid sätta sig i någon form av offerroll där de andras historier inte blir lika viktiga. De två tvillingarna Nimah och Raina Amin (Yasmine Al Massri) är desto intressantare. Även om jag inte helt förstår deras historia är de hela tiden en slags symbol för vad vi tror vi ser, men visar sig att vi inte förstår. I en scen pratar Raina om hur hon råkat illa ut för den enkla anledningen att hon bär sjal. Det är en scen som går direkt till känslorna och verkligen får en att tänka till en extra gång. Ett extra plus till Yasmin Al Massri som spelar båda tvillingarna, men ändå lyckas skapa två helt olika individer.

De första avsnitten är lite långtråkiga, men snart kommer den igång och det blir allt svårare att trycka på stopp. Tack vare den klassiska amerikanska serieuppbyggaden så består denna första säsong av två delar, vilket gör att spänningen kan räcka längre utan att bli utdragen som det annars lätt blir. För alla som gillar polisserier och spänning är detta en perfekt ny serie att börja sträckkolla.

Normalt när man ser en film eller serie med kommentarer så får man se innehållet med ett ljudspår. Så är inte fallet här. I stället splittras bilden och vi får på enda delen se det som händer i avsnittet och på den andra delen ser vi de som kommenterar. Att bilden med avsnittet blir mindre är kanske lite tråkigt, men jag tycker samtidigt det är ganska kul att se personerna när de pratar.

De flesta borttagna scenerna ger inte så mycket till helheten och det märks varför de tagits bort. En del bidrar dock till att förklara en del saker som lämnats lite åt slumpen i avsnitten.

I övrigt är extramaterialet inget som står ut. Det finns bloopers och ett par bakom scenerna-klipp, men de är inget direkt speciellt.

1. Scenen där Alex vaknar upp efter bombningen spelades in på samma ställe som "The Hunger Games", då det är en av USA:s största greenscreens.