Riktigt bra tv med starkt brödradrama

När det tionde och sista avsnittet i andra säsongen av "Breaking Bad"-prequelen "Better Call Saul" rullat klart känner jag att jag återigen varit med om en uppvisning i det som kallas "bra tv". Det är givetvis så att jag tyckt det under större delen av säsongen men finalen är riktigt bra och kulmen på ett tema som kretsat om två bröders skakiga relation. För vi fick lära oss under det första säsongen att den skrupelfria advokaten Saul Goodman egentligen hette Jimmy McGill (Bob Odenkirk) och hade en storebror i Chuck McGill (Michael McKean), stjärnadvokaten som drabbats av avancerad elallergi. I flashbacks inser vi att relationen mellan bröderna aldrig varit speciellt bra, trots det finns det ändå en stark brödrakärlek där. Men den får en allvarlig törn under säsongens gång med en kulmen i finalen.

Men vi kan börja från början: Till följd av Sandpiper-fallet, där pensionärer blir lurade på pengar, får Jimmy jobb hos firman Davis & Main som samarbetar med Chucks firma Hamlin, Hamlin & McGill (HHM). Även om Jimmy gör ett bra jobb och hittar fler potentiella klienter i fallet är hans metoder en smula för oortodoxa för den fina firman. Konflikten är ett faktum och en som kommer i kläm är Jimmys vän och älskarinna Kim Wexler (Rhea Seehorn) och sätts i frysboxen på HHM av delägaren Howard Hamlin (Patrick Fabian). Detta är en bidragande orsak till att det skär sig mellan Jimmy och Chuck.

Parallellt med Jimmys äventyr följer vi en annan karaktär från "Breaking Bad", nämligen ex-polisen Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks) som i första säsongen mest satt i en parkeringskub och tjafsade med Jimmy. I den här säsongen har de inte speciellt många minuter ihop men i stället får vi se Mike närma sig den roll han har senare då han hamnar i trassel med knarkkartellen. Gång på gång ser vi hur smart Mike är i dessa situationer men samtidigt är det farliga personer att bli ovän med. Dock är det som sagt ett steg på vägen till att knyta ihop serierna ytterligare, och i och med det återser vi några karaktärer. Den ännu inte invalidiserade Hector Salamanca (Mark Margolis) och de två läskiga tvillingarna som sågs krypande i inledningen av "Breaking Bads" tredje säsong till exempel.

Trots denna härliga passning är det den knepiga relationen mellan Jimmy och Chuck som är säsongens stora höjdpunkt. Att Bob Odenkirk fått mycket mer att jobba med som skådespelare konstaterade jag redan i samband med första säsongen men det är ett genidrag att ha Michael McKean i rollen som Chuck. Han är så jäkla bra, speciellt när han har karaktärens åkomma att inkludera i sitt agerande. Jag njuter varje gång McKean är i rutan och jag ser fram emot att se hur serien fortsätter i nästa säsong.

Jag vet inte hur länge "Better Call Saul" kan tuffa på, rent tidsmässigt är vi i 2002 och om "Breaking Bad" utspelar sig när serien började visas har vi runt sex år kvar att avverka. 1-2 säsonger till vore optimalt kan jag tycka, men så länge serien håller den här fruktansvärt höga kvaliteten får den fortsätta hur länge som helst...

På den första skivan får man anstränga sig lite för att hitta extramaterialet då det är gömt i samband med de tre episoderna. Här finner vi en "bordsläsning" av säsongsöppnaren som alltid är intressant att se. Sedan finns det några småvideos som är klipp eller fejkreklamer som är med i avsnitten. Klippet med pajen önskar jag letar sig ut till oinitierade - det vore extremt kul att se deras reaktioner!

På skiva två hittar man en featurette om relationen mellan Jimmy och Kim, och vidare en titt på scenbygget som utgör Davis & Mains kontor. Maffigt! Ett par minuter med bloopers avrundar utbudet under rubriken "Special features". Går man in under avsnitten finns det lite mer. Till att börja med en titt på en av säsongens största actionsekvenser och så ytterligare en liten fejkreklam.

Samma upplägg har vi på sista skivan där det som vanligt extramaterial ligger ett halvtimmeslångt samtal mellan skådespelarna Jonathan Banks och Mark Margolis som berättar om sina liv och karriärer. Bland avsnitten hittar man lite annat, som en titt på B-29-planet "Fifi" som figurerar i ett av avsnitten. Tydligen ett speciellt plan eftersom det är det sista i världen av sin sort som går att flyga. Vidare finns en titt på en lång öppningssekvens utan klipp som skapades delvis med hjälp av datagjord rekvisita. Det finns även en scen ur det sista avsnittet som här visas med musik som inte kom med, vilket skapar en helt annan känsla. Och så en till fejkreklam som avslutning.

När jag klickade runt bland menyerna hittade jag faktiskt ett litet påskägg så det kan finnas mer sånt på skivorna. Dessutom finns det kommentarspår till varenda avsnitt i säsongen.

1. Precis som första säsongen inleds denna med en scen i nutid som verkligen etablerar det bedrövliga liv Jimmy/Saul hamnat i efter händelserna i "Breaking Bad". Riktigt gripande.

2. I en sekvens får vi tydligt se hur Jimmy hittade inspiration till Saul Goodmans färgstarka garderob, som dessutom luftas lite som en föraning om vad som ska komma.