Hajens lillebror gör entré

I "The Shallows" får vi följa med Nancy när hon besöker en strand som hon enligt rykten har hört ska vara himmelriket på jorden. Och så är det... till en början. Hon är där för att surfa och det gör hon. Vad hon inte vet förrän det är försent är att hon råkat hamna på en vithajs lunchbuffé. En stor val har nämligen dött och spolats mot land. En stor vithaj kalasar på den men inser rätt snart att färsk människa slår död val. Hajen börjar då i stället jaga Nancy.

Nancy lyckas, trots att hon blir biten, ta sig upp på en liten klippa där hon kan pusta ut. Problemet är bara att hajen inte ger upp. Den cirkulerar och väntar ut henne. Och trots att hon bara är en 300 meter från stranden har hon ingen möjlighet att ta sig dit. Dessutom kan hon inte stanna på klippan då den snart hamnar under vatten när högvattnet kommer. Nancy sitter minst sagt i en trist sits.

Jag gillar "The Shallows" och den panik Nancy känner då ingen kan rädda henne och hon inte själv kan ta sig till säkerheten är ständigt närvarande. Sen kan jag tycka att det känns lite överdrivet i vissa scener där hajen verkar vara lite för smart för att det ska vara trovärdigt. Det påminner en del om de gamla "Hajen"-filmerna där hajen många gånger var just lite för smart. Kanske är detta den hajens lillebror och därför lika smart men det känns lite överdrivet.

Men annars fungerar filmen för det mesta. Det är några saker som känns fel. Det ena innefattar eld och det andra själva upplösningen. De känns mest förvirrande och konstiga. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad som händer. Men strunt samma, jag kan bortse från de scenerna då filmen för övrigt är riktigt bra.

Extramaterialet har en hel del gott att bjuda på. Bland annat får vi höra från en person som faktiskt blivit biten av en haj och överlevt. Vi får höra hur de spelade in filmen och hur mycket extrajobb det var att spela in i en miljö som rörde på sig. Där man inte kan sitta i en båt och filma om det ska se ut som om man står på en klippa. Intressant. Vi får även se hur själva hajen skapades i en dator och för det mesta blev det riktigt bra. Mycket intressanta klipp.

1. Som väntat har man fått med de helt omotiverade tutt- och rumpscenerna…

2. Fiskmåsen som håller Nancy sällskap känns lite malplacerad. Hade nog hjälpt om man fått reda på att den brutit vingen från början.

3. Undervattensscenerna är riktigt snyggt filmade.