Disneyklassiker för katter?

Jag får erkänna att jag inte har sett den tecknade originalfilmen från 1977 men hemma hade vi Disneys sagoboksversion. Den minns jag som lite småmysig utan att bli någon riktig favorit. Efter att ha sett den här moderna uppdateringen har jag svårt att hitta tillbaka till myskänslan.

Inledningsvis är det en av mina katter som reagerar med störst intresse. Skivans meny är animerad och visar draken Elliott komma svepa över himlen för att sedan, magiskt, dyka upp i närbild med sitt stora huvud. Min katt Bosse sitter som förstenad och stirrar tills draken försvinner och gör om sin flygning. Helt ärligt är det här mitt mest spännande ögonblick med hela filmen, som för övrigt inleds så här:

Peter, fyra år, är på väg i bil med sina föräldrar men resan tar ände med förskräckelse när bilen kraschar i skogen och föräldrarna avlider. Peter överlever och räddas från en flock vargar av en stor drake. Sex år sedan upptäcks han av en grupp människor med skogvaktaren Grace (Bryce Dallas Howard) i spetsen. Till en början är det ingen som tror honom när han säger att han levt med en drake men när den upptäcks förvandlas det hela till en kamp mellan de som vill fånga draken och de som vill rädda den.

Det är alltså ingen komplicerad plott och det enda som kittlar min hjärna lite grann är att få se Robert Redford i några korta scener, det är inte så ofta nu för tiden det händer. Han gör förstås vad han ska men inte heller i hans roll finns något mustigt att arbeta med. Hela filmen är rätt slätstruken och det känns faktiskt lite lågbudget, eller åtminstone slappt ihopsatt, för att vara Disney.

Jag har sett en recensent poängtera att filmen inte följer mallen för familjeäventyr men det är inte något bra per automatik. Ungarna gillar säkert det här om de kommer överens med filmens låga tempo, men de vuxna som vill sitta med och titta kommer troligen sträcka sig efter telefonen eller handarbetet under tiden. Rekommenderas således för lugna barn och stirriga katter.

Extramaterialet sparkar igång med regissören David Lowery som får några minuter på sig att i dagboksform delge sina tankar kring filmen och inspelningen. Det pågår lite drygt sju minuter så det är lite snuttigt, och med mycket ryggdunkande, men inte alls ointressant. Det följs av en ännu kortare film som tar upp specialeffekterna.

Därtill bjuds vi på borttagna och alternativa scener, musikvideos, tabbar och tavlor och en film om Nya Zeeland. Det finns också ett kommentarspår med regissör, manusförfattare och de barnskådespelare som innehar de två största rollerna. Jag har inte lyssnat igenom hela, men av det jag hört är det informativt och roligt, utan att för den skull bli riktigt flamsigt. Det kan mycket väl vara det bästa på hela den här skivan, filmen inkluderad. Extramaterialet får godkänt enbart tack vare detta.

1. Filmen är inspelad på Nya Zeeland.

2. Jag blir faktiskt lite imponerad i efterhand när jag får veta att barnens actionscener, och de är ganska många, inte är specialeffekter. Åtminstone inte så mycket mer än en green screen. De här ungarna kan gå runt och skryta om att de gjort sina egna actionscener.

3. David Lowery baserade faktiskt drakens rörelser och beteende på sina katter. Kanske var det därför min katt Bosse fastnade för draken?

THOMAS HELSING (2017-03-04)