Sämst hittills i The Defenders-franchisen

I och med första säsongen av "Iron Fist" har alla fyra hjältar som tillsammans ska sammanstråla i ensembleserien "The Defenders" introducerats. Daredevil var först ut och har även hunnit med en andra omgång efter att Jessica Jones introducerade sig själv och Luke Cage, där den senare fick en egen serie innan "Iron Fist" kompletterade kvartetten. Den här Netflixsatsningen lyfter fram Marvel-karaktärer som är lite sekundära, möjligtvis med undantag för Daredevil som är aningens mer känd för allmänheten än de andra. Därefter är det kanske lite svårare att ha en relation till karaktärerna om man inte är insatt. Jones och Cage var för mig nya men Iron Fist hade jag i alla fall stött på tidigare under sitt svenska namn Järnnäven, men det var ingen karaktär jag hade speciellt mycket koll på.

Tyvärr ska jag direkt inleda med att vara negativ och säga är att "Iron Fist" är den sämsta serien i samlingen. Det finns en rad olika anledningar till att jag tycker det, men om man tittar på helheten så sviktar det i både story och gestaltning. Det blir i grund och botten en tretton timmar lång introduktion till karaktären som troligen kommer att ha en mycket bättre funktion i ensembleserien än här som ansvarsbärande figur. Det betyder inte att serien är usel, men den är långt ifrån lika bra som de andra serierna i franchisen.

Inledningen på serien gillar jag dock skarpt. Danny Rand (Finn Jones) kliver runt i New York med tallriksstora ögon, ett rejält flin på läpparna och trasiga kläder. Han stannar vid en byggnad som bär hans namn: Rand. Det är ett miljardföretag grundat av hans far Wendell (David Furr) och kollegan Harold Meachum (David Wenham) och det är honom Danny vill träffa. När väktarna försöker slänga ut luffaren avväpnar han dem enkelt och smyger upp till kontoren där han hittar sina barndomskamrater Ward (Tom Pelphrey) och Joy Meachum (Jessica Stroup) som berättar att deras pappa dog för tolv år sedan. Sedan undrar de vem han är, för Danny dog med sina föräldrar femton år tidigare...

Likt "Luke Cage" handlar "Iron Fist" om identitet och att rentvå sitt namn. Danny måste övertyga Meachumsyskonen och, ja, världen, att han är den han utger sig för att vara och att han överlevde flygolyckan över Himalaya där hans familj försvann och omkom. I flashbacksekvenser återupplever vi olyckan och får fragmentariska förklaringar till hur Danny räddades av munkar från K'un-Lun, ett kloster i en annan dimension som oregelbundet är sammankopplat med jorden, och hur han tjänade ihop till titeln The Immortal Iron Fist där han har möjligheten att fokusera all sin chi till sin näve. Trots att titeln innebär ett ansvar som väktare av porten till K'un-Lun valde Danny att återvända till New York för att få upprättelse.

Utan vänner hittar han hjälp hos kung-fu-läraren Colleen Wing (Jessica Henwick) som motvilligt hjälper honom men senare blir både sidekick och älskarinna och en ovärderlig hjälp i kampen mot skurkarna. Vilka är då skurkarna? Ja, till att börja med är Harold Meachum inte alls död, utan däremot återuppstånden. Han dog men med hjälp av den onda organisationen Handen (som vi känner till sedan andra säsongen av "Daredevil") fick han nytt liv med vissa komplikationer. Han får inte synas i det offentliga ljuset och var tvungen att ge upp delar av Rands verksamhet för att låta Handen skyffla in droger i landet. Den enda som egentligen vet att Harold lever är Ward som villrådigt frågar sin far om hjälp när det gäller allt. Eller så är det kanske så att det är Harold som styr allting, för när han får veta att titeln Iron Fist innebär att man är en svuren fiende till Handen ser han till att utnyttja Danny.

Det är alltså både Harold och Handen, med en viss Madame Gao (Wai Ching Ho) i spetsen, som är de Danny ställs emot. Men det är egentligen mer komplicerat än så.

Jag förstår att "Iron Fist" behöver en egen story för att etablera sig och hitta något att bygga vidare på till kommande säsonger, men jag hade nog föredragit om serien i stället hade landat i något slags förpepp för "The Defenders" med inhopp av de andra karaktärerna och så vidare. Nu finns det ingenting som direkt påpekar att det är en ensembleserie som väntar härnäst. Det är egentligen enbart karaktären Claire Temple (Rosario Dawson) som vi återser som med sin blotta närvaro kopplar samman karaktärerna. Det görs lite syftningar hit och dit, men jag hade önskat en mer tydlig länk till resten av universumet.

En annan grej som gör att "Iron Fist" står ut är att den utspelar sig i en lyxigare och rikare del av New York i jämförelse med de ganska ruffa och verklighetstrogna skildringarna av bland annat Hell's Kitchen och Harlem som vi sett i tidigare serier. Man saknar gatukänslan på något vis. Och om man ska fortsätta med gnället blir actionsekvenserna en smula enahanda. Lite fräcka i början, och sedan mest upprepningar. Och är Iron Fists superkraft så imponerande egentligen?

Jag ska inte gnälla mer. Jag gillar ju serien, men i ärlighetens namn vill jag gilla den mer än vad jag gör. Dock tror jag att karaktären kommer att fungera bättre i ett gruppsammanhang, så mitt personliga pepp inför "The Defenders" har inte tagit skada av denna något svaga säsong.

1. En filmatisering av Iron Fist stöttes och blöttes inom Marvels väggar under närmare tretton år tills det bestämdes att karaktären skulle ingå i Netflixsatsningen. Ray Park (Darth Maul i Star Wars-världen) var länge tänkt att göra rollen.

2. Likt många andra superhjältar har Iron Fist en "fräck" dräkt i serierna. Den figurerar inte alls här, med undantag för Iron Fist-symbolen som Danny har tatuerad eller inbränd i sitt bröst. Tyvärr görs det ingen referens till dräkten, inte ens på det vis som Luke Cages Power Man-dräkt gjorde en liten cameo i hans soloserie.

3. "The Defenders" blir åtta avsnitt lång och har premiär i augusti 2017. Därefter ska "The Punisher" komma innan årets slut innan nya säsonger av "Daredevil", "Jessica Jones" och "Luke Cage" väntar. Ordningen är inte känd ännu.

ANDERS JAKOBSON (2017-05-18)