Rätt tröttsam i längden

Felix Herngrens filmatisering av Jonas Jonassons succéroman "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" blev en lika stor succé på svenska biodukar för några år sedan, och att det skulle bli en uppföljare var logiskt filmmässigt. Filmen följer dock ingen skriven förlaga då Jonasson inte skrivit något mer om åldermannen Allan Karlsson, men han har ändå varit inblandad i storyn och manuset tillsammans med Hans Ingemansson och filmens regissör, vilka är Felix och hans bror Måns, och resultatet är en film som vill lite för mycket och levererar för lite.

Tyvärr inte helt oväntat när det gäller uppföljare till succéfilmer, men jag hade nog räknat med en lite bättre story och framför allt mer skratt. Det mesta som ska vara roligt i filmen är varianter på lyckade skämt och sekvenser från föregångaren.

Lagom till Allans (Robert Gustafsson) 101-årsdag inleds ett nytt äventyr för gänget, som tillbringat nästa ett år på Bali och satt sprätt på de 50 miljoner de släpade runt på under hela förra filmen. Kassan börjar sina och Benny (David Wiberg) ska resa hem till Sverige med sin nya, gravida flickvän Miriam (Shima Niavarani) och till födelsedagsskålen bjuder Allan Miriam på sin sista flaska Folksoda, en rysk läsk från Kalla kriget som är fasligt god. I flashbacks från vi se hur Allan som spion sprang fram och tillbaka mellan Sovjet och USA med både information och produkter och en flaska Coca Cola fick Sovjet med Brezjnev i spetsen att ta fram ett eget alternativ som efter att ha nått Nixons strupe blev stoff till heta diskussioner och blodiga avrättningar när receptet hamnade på omvägar.

Och den siste som hade receptet var Allan. Julius (Iwar Wiklander) ser en ny chans till att tjäna ihop massvis med pengar om de nu sitter på receptet till världens godaste läsk. Frågan är bara var Allan gömt undan det? Dags för ett nytt äventyr som tar dem runt i världen. Men de är inte ensamma på sin resa - MC-knutten Geddan (Jens Hultén) är med dem förstås, men även en rysk kvinna (Svetlana Rodina Ljungkvist) jagar efter dem, fast besluten om att Allan stulit receptet från hennes far. Inte nog med det Baz (Jay Simpson), broder till den brittiska gangster de 50 miljonerna stals från sist, är och efter dem. Och som om inte det vore nog har CIA redan tagit sig till Malmköping där de samarbetar - eller något - med Aronsson (Ralph Carlsson).

Tråkigt nog innebär detta internationella flängande kors och tvärs och med gott om engelskspråkiga karaktärer att en av filmens stora poänger är att svenskar ska framstå som jättedåliga på engelska. Kanske allra mest representerade av Aronsson som pratar om "squeezeday", "the förråd" och som tror att "ip address" är adressen till idrottsplanen. Lite småroligt förstås men rätt tröttsamt i längden.

Och det är tyvärr det som får bli det allmänna intrycket: "Hundraettåringen..." är rätt tröttsam i längden. Det är ungefär samma format på filmen som sist med ett stort undantag i att flashbacksekvenserna alla är till samma tid och inte betar av delar av Allans udda liv. Det är en liten brist skulle jag vilja säga.

Vi får väl se om det blir en "Hundratvååringen som (någonting) och försvann" men jag tycker nog att det räcker nu.

1. Mia Skäringer upprepar inte sin roll från första filmen, där hon blev Bennys kärleksintresse. Hennes funktion i filmen ersätts av Shima Niavarani men det är inte samma karaktär.

2. Ett exemplar av Kiss första skiva figurerar i filmen och jag var tvungen att kolla om det vara anakronistiskt korrekt och det var det. Dessutom leder skivans närvaro i filmen till ett ganska roligt skämt om ett rysk motsvarighet till sminkbandet.

3. Sveriges äldsta bloggerska, Dagny Carlsson, 105 år, gör en liten roll i filmen. Fast då var hon väl bara 104 år gammal...

ANDERS JAKOBSON (2017-05-15)