Lyckad PR-kupp för Mars

Drömmen om den röda planeten. Den har pågått länge men medan vi vet oerhört mycket mer i dag än, låt oss säga, för femtio år sedan så har den ändå förblivit en dröm. Efter det kalla kriget har man satsat allt mindre summor på rymden och i dag står hoppet om att realisera drömmen till den privata sektorn. TV-serien "Mars" är ett sätt att försöka få oss att drömma igen. Det är en blick in i framtiden där vi får följa med på den första resan till den röda planeten och sedan följa astronauterna där i deras kamp för att överleva och lägga grunden till människans första koloni på en annan himlakropp.

Detta gör man genom att ömsom hoppa mellan 2016 och 2033 där klippen i nutid är ren dokumentärfilm med intervjuer med människor som på olika sätt är inblandade i dagens satsningar. Scenerna i framtiden är däremot ren fiktion med skådespelare, manus, specialeffekter och ganska förutsägbar dramaturgi.

Men okej, poängen med "Mars" är uppenbarligen inte att bli nästa stora sci-fi-serie och vinna priser för sin produktion. Det här är förstås ett jättelikt PR-projekt för att lyfta intresset och bygga hajpen inför att skicka människor till Mars för första gången. För även om många saker behöver samspela för att det ska bli möjligt är den allmänna opinionen oerhört viktig. Tycker folk i allmänhet att vi inte har något i rymden att göra lär inte så många vilja satsa pengar på det, allra minst folkvalda regeringar.

Produktionskvaliteten är ganska hög i "Mars". Skådespelare, specialeffekter, rekvisita – allt är påkostat och ofta blir det både intressant och spännande. Från början var jag tveksam till om det skulle fungera att växla mellan spelfilm och dokumentär, inte minst för att det bryter den fjärde väggen ganska ordentligt, men mina farhågor kom på skam. Saker som visas upp i serien väcker frågor och nyfikenhet som sedan besvaras i de dokumentära delarna. "Mars" är spännande och intressant och vad det gäller påverkan på den allmänna opinionen har den i alla fall haft viss effekt på mig.

Vi bjuds på en bra blandning av dokumentärer med experter som berättar om var vi är i dag, vad som saknas och när vi kan nå dit de vill (Mars). På sätt och vis känns det som bortklippta scener då det är samma typ av dokumentärt material som förekommer i serien.

Här finns förstås en Making of-video, intervjuer med skådespelare och filmarbetare samt flera små filmer som tar upp allt du kan tänka dig från hur vi tar oss från jorden, vilken utrustning vi behöver till hur vi landar och sedan överlever på Mars. Ett treminuters-klipp är tillägnat den kanske viktigaste frågan av alla: Varför ska vi åka? Mycket tas förstås upp i serien så lite kaka på kaka blir det trots allt.

Paketet avrundas med en prequelfilm på en dryg halvtimme där vi får följa två av seriens huvudkaraktärer som barn och se var deras drivkrafter kommer ifrån. Som grädde på moset finns det faktiskt en bakom kulisserna-film tillägnad denna prequel också. Och allt som allt är detta ett matigt och fint paket.

1. Elon Musk ligger bakom en av de större privata satsningarna på att ta oss till Mars. Serien innehåller en fransman som till utseende och roll känns som en tydlig spegling av Musk. Den här fransmannen är dock inte helt igenom sympatisk, undrar hur mycket manusförfattarna hämtat från verklighetens Elon Musk?

2. Att låta människor landstiga på Mars anses (enligt de som uttalar sig i serien) fullt möjligt inom en 30-årsperiod. Om 40 år ska vi kunna ha vår första koloni/stad på en annan planet. Tanken svindlar.

3. Serien utvecklades av bland annat Ron Howard för National Geographic Channel och blev den kanalens största tittarsuccé hittills med 36 miljoner tittare. I januari fick man klartecken för en andra säsong som kommer att fokusera på vad som händer när man låter privata företag vara med och exploatera Mars. Säsongen beräknas börja sändas i USA under det sista kvartalet i år.

THOMAS HELSING (2017-05-16)