Stjärnspäckad och tänkvärd fabel

"En fabel är en kort och kärnfull berättelse som inte gör anspråk på att vara sann. Den har en sensmoral, det vill säga något som fabeln vill lära ut. Det kan till exempel vara att man ska arbeta flitigt och inte slösa bort tiden med att roa sig, eller att det går illa om man är elak." (Källa: Wikipedia)

I bakomfilmen pratas det mycket om hur "Collateral Beauty" är en fabel och enligt ovanstående definition stämmer det är väl. Det gäller kanske att inte ha inställningen att allt som händer i filmen ska ha en naturlig förklaring för då kan det bli en smula svårt att smälta eller ta in historien.

Filmen inleds med att framgångsrika reklambyråägaren Howard (Will Smith) håller ett motiverande tal för sina anställda. Tillsammans med kollegorna Whit (Edward Norton), Claire (Kate Winslet) och Simon (Michael Pena) kan Howard se tillbaka på ett riktigt bra år och inget kan stoppa framgången när han pratar om de tre abstraktionerna Kärlek, Tid och Död. Men tre år senare är Howard en djupt deprimerad man, en skugga av sitt forna glada jag. Hans sexåriga dotter dog några år tidigare och sorgen håller Howard i ett fast grepp, vilket nu börjar få konsekvenser för företaget. Klienter börjar droppa av och i och med att Howard har 60 procent av ägandet har han per automatik beslutsrätt om företaget ska säljas. Det finns en chans till räddning men Howard kan inte gå med på att sälja. Han orkar inte.

I desperation börjar kollegorna planera för ett sätt att på något vis omyndigförklara Howard, och med hjälp av en privatdetektiv får de veta att Howard skriver brev riktade till de tre abstraktionerna och Whit kläcker en idé om att anlita skådespelare att gestalta dessa abstraktioner som personer och på det viset nå Howard. Kärleken (Keira Knightley), Döden (Helen Mirren) och Tiden (Jacob Latimore) konfronterar Howard på olika sätt där illusionen är att det bara är han som ser dem. Parallellt med detta börjar Howard närma sig en stödgrupp ledd av Madeleine (Naomi Harris) men han har svårt att prata om sin förlust. Han orkar inte säga sin dotters namn.

Den uppmärksamme tittaren märker att de tre abstraktionerna samspelar med var och en av Howards tre kollegor och frågan är vem som egentligen lär sig något av dessa udda möten? Där någonstans finns det en intressant knorr på den här historien som lyfter upp den till att vara något mer än ett gripande drama. Här finns det både humor och mystik och jag gillar det. Samtidigt är det i grund och botten en stark historia om en plågsam förlust och en utdragen sorg som håller en människa i ett hårt och fast grepp. Jag påminner mig själv om att Will Smith en gång började sin karriär som sitcomskådespelare utifrån hans artistpersona, och i dag gör han emellanåt riktigt gripande gestaltningar. Som här.

En både sevärd och tänkvärd film.

En kvartslång bakomfilm inleder med att prata om filmen, men utvecklas så småningom till det vanliga smörandet mellan skådespelarna och de inblandade där de berättar om hur förträffligt de tycker att de är och så vidare.

1. Filmen hade svenska titeln "Skönheten i allt" på bio och ändå fram till förtexterna till filmen, men inte på omslaget tydligen.

2. Manuset är skrivet av Allan Loeb som enligt bakomfilmen trodde att det skulle bli en indiefilm för två miljoner med okända skådespelare. I stället blev det en riktigt stjärnspäckad rollbesättning...

3. ...med en budget på ungefär 36 miljoner dollar.

ANDERS JAKOBSON (2017-05-23)