Indiefilm genom USA:s samhällsklasser

Star (Sasha Lane) är en ung tjej som fastnat i ett dåligt förhållande och är fast med barn som inte är hennes. En dag träffar hon den mystiska Jake (Shia LeBeouf) som erbjuder henne ett jobb. Hon tar det, men inser snart att hon inte är beredd att göra vad som helst för pengar. Däremot är hon beredd att gå långt för att uppnå sin dröm om ett normalt liv med eget hus och någon att älska. Ganska snabbt faller hon för Jake och vill ta med honom bort från jobbet som säljare på vägen.

En av sakerna som visar Stars längtan efter att slå sig ner och leva den amerikanska drömmen är hennes omhändertagande av barn. I början får vi se henne tillsammans med en väns barn som hon tar hand om trots att hon inte ens har pengar för att kunna köpa mat i butiken. I stället tvingas hon leta mat i andra människors sopor. Senare får vi se hur hon träffar barn som bor under liknande omständigheter och hon använder de pengar hon sparat ihop till sin dröm för att ge dem ordentlig mat på bordet. Det är ett snyggt grepp för att visa hennes utveckling och hur det inte alltid är bäst att springa ifrån sina problem.

Dock är filmen stundtals väldigt långsam. De två och en halv timmarna känns ibland som det dubbla och vissa scener skulle kunna tas bort. Att ha flera minuter där casten sitter och sjunger i en bil eller vid flertalet tillfällen dansar runt en eld blir lite överflödigt. Jag hade hellre sett mer utveckling på förhållandet mellan Star och Jake. Nu får vi en hint om vart det är på väg efter en tredjedel av filmen och sen händer det inte jättemycket förrän nästan hela filmen är slut. Vi skulle fått en dramaturgi som var mer spännande och intressant att följa om man plockat upp hinten och byggt resten av filmen på det.

Annars är detta en intressant indiefilm som visar bredden av USA:s befolkning. Vi får i början av filmen se ett område där människor har mer pengar än man kan önska och en överklass som ser ner på de med mindre makt. Efter det rör vi oss genom landet från lastbilschaufförer till oljearbetare, för att sedan sluta i ett område där barn får uppfostra sig själva och knappt kan få ett mål mat om dagen. Det är väldigt effektfullt och blir en oerhört snygg poäng.

"American Honey" är en intressant indiefilm, men aningen för lång. Den är dock perfekt om du vill ha äkta berättelse som skapar eftertanke.

Finns inget.

1. Många av skådespelarna gör här sin första filmroll, vilket har att göra med att regissören Andrea Arnold tycker om att jobba med oerfarna skådespelare och ofta hittar dem på gatan.