En ny vändning en överraskande serie

Paret Underwood är tillbaka och den här gången har de det mer problematiskt än någon av de tidigare säsongerna. Frank kämpar för att behålla presidentposten och gör allt han kan för att förhindra guvernör Will Conway att sno den framför näsan på honom. Och i sann amerikansk anda låter de två kandidaterna inget stå i deras väg. Frank har med sig Claire som vicepresidentkandidat och Will en dekorerade militär i samma roll.

Förutom denna kamp så slåss Frank för att inte dras in för riksrätt för sin inblandning i det misstänkta mordet på Zoe Barnes. Och mitt i allt detta ska han dessutom sköta jobbet som president för världens mäktigaste land. Men ni som sett de tidigare fyra säsongerna av serien känner Frank och vet att finns det någon som kan få jobbet gjort så är det han.

Kevin Spacey är som vanligt väldigt bra som Frank Underwood och Claire spelas perfekt av Robin Wright. Joel Kinnaman spelar Will Conway och får den här gången riktig gott om plats. Även Neve Campbell som spelar LeAnn tillåts ta plats. Tillsammans med resten av karaktärerna, några som vi känner igen och några nya, blir även denna den femte säsongen en succé. De tretton avsnitten flyter förbi i en rasande fart och trots att de är drygt 50 minuter styck så blir det aldrig tråkigt.

Frank fortsätter att prata direkt till oss som tittar och jag gillar verkligen det upplägget. Han gör det ofta när det är andra med i scenen och de sitter då stilla som om han fortsätter med det han gjorde innan han började prata med oss tills han är klar med att tilltala oss. En riktigt trevlig twist.

Med den här säsongen är dessutom alla tvivel jag haft om att serien bara skulle ha en begränsad livslängd borta. Jag trodde att i och med den handlade om Franks tid som president så skulle den ha ett visst antal säsonger innan det blir löjligt att han suttit på presidentposten. Men under den här säsongen lyckas man få till en ny vändning på serien som gör att man kan hålla på i några säsonger till om man så önskar. Och det tror jag man gör.

1. Frank börjar se gammal ut. Nu åldras ju även Spacey på riktigt men man lyckas verkligen få det att se trovärdigt ut.

2. Jag blir alltid nyfiken på hur autentiska rummen i seriens Vita Huset är jämfört med det riktiga. Hur mycket tid och ork man lägger ner på det.

3. Joel Kinnaman är lysande i sin roll.