Omtumlande bluesdrama

I den torra, stekheta amerikanska södern förenas två helt skilda människor av slumpen. Samuel L. Jackson spelar grönsaksodlaren Lazarus. I filmens inledning har han precis separerat från sin fru. Hon har valt hans bror istället efter många års äktenskap. Christina Ricci å sin sida spelar Rae, en ung kvinna som varit med om alldeles för mycket. Hennes älskade Ronnie (Justin Timberlake) har precis lämnat henne för att gå med i armén och när Rae är ensam skakas hon av otäcka attacker, rotade i otrevliga händelser från hennes barndom, och det enda sättet för henne att bli av med attackerna är att ha promiskiöst sex.

En natt efter droger, våldtäkt och misshandel kastas Rae ut ur en bil, sjuk och eländig, precis utanför Lazarus gård. Han tar hand om henne, ser till att hon får vård och medicin - och kedjar fast henne i huset. Han inser snabbt att något inte står rätt till med henne och ser sig tvingad att hjälpa henne att bli ren från all skit hon dras med, samtidigt som han får en möjlighet att rena sig själv. En speciell och säregen vänskap växer fram som inte är helt fri från omvärldens kritik.

"Black snake moan" är ett ganska omtumlande och mycket starkt drama, helt utan några som helst brister. Stor kvalitet på både manus, regi, bildspråk och skådespeleri. Samuel L. Jackson vet vi alla att han har det där lilla extra, men även - eller kanske till och med framför allt - Christina Ricci gör riktigt bra ifrån sig. Hon har ett par riktigt tunga dramaroller bakom sig vid det här laget och kliver verkligen in bland de stora namnen. Det är djärvt agerande hon bjuder på i en roll som verkligen är utlämnande.

Även Justin Timberlake, som dyker upp igen mot slutet av filmen, spelar en person som bär på en stor börda och han gör också bra i från sig.

Bluesens essens ramar in den här filmen och letar sig även in i storyn. Lazarus är föredetta bluesgitarrist som lagt musiken på hyllan, men som under resans gång får anledning att plocka fram gitarren igen. Bär man på "the blues" måste man släppa ut den på något sätt.

En riktigt bra film, alltså. Rekommenderas varmt.

Väldigt frikostigt och genomarbetat extramaterial för att vara en enkeldisk. Till att börja med finns det ett kommentarspår med Craig Brewer som skrivit och regisserat filmen.

Brewer medverkar flitigt i nästan allt övrigt extramaterial också. I en rad dokumentärer berättas olika aspekter av hur filmen gjordes. I "Konflikter: Historien bakom Black snake moan" berättas hur idéerna till filmen kom till och hur skådespelarna anslöt till den. I "Med rötterna i bluesmusiken" går man igenom filmens musik och alla kända bluesmusiker som medverkade till att skriva och spela den. "The black snake moan" (på omslaget komiskt felskrivet som "Black snack moan") tittar närmare på låten som givit filmen dess namn samt den mycket viktiga scenen den förekommer i.

Mycket bra och intressanta dokumentärer. Utöver detta ett block med bortklippta scener med möjlighet till få höra Brewers kommentarer samt ett bildgalleri.

1. Det enda riktigt negativa med filmen är omslaget som framstår som en actionrulle åt Tarantino-hållet. Den amerikanska affischen är ännu värre.

2. Samuel L. Jacksons senaste film innan "Black snake moan" hade också ormtema - nämligen "Snakes on a plane". Snacka om revansch.

3. En lokal rapartist vid namn David Banner spelar en ung svart hårding i ett par scener. David Banner är som alla vet namnet på vetenskapsmannen som förvandlas till Hulken i tv-serien med samma namn (i den tecknade serien och långfilmen som kom nyss heter han Bruce Banner).

ANDERS JAKOBSON (2007-10-07)