Hårdkokt och välgjord bioflopp

"Live by Night" är ännu en film baserad på en roman av författaren Dennis Lehane. Det låter nästan som något negativt, men det är det förstås inte. Lehane skriver intressanta historier, kriminaldramer/thrillers med någon sorts koppling till Boston. Så även här men den stora skillnaden att det är en periodfilm. Historien utspelar sig under depressionen med start 1926 då förstavärldskrigsveteranen Joe Coughlin (Ben Affleck) utför mindre rån med sina kompisar i Boston. Ett rån görs på den irländska gangsterbossen Albert Whites (Robert Glenister) bekostnad, tack vare att Joe har ett förhållande med Whites unga flickvän Emma Gould (Sienna Miller) som kör ett dubbelspel. White listar ut att Joe var rånaren och försöker rekrytera honom för större uppdrag men Joe vill inte bli en gangster.

Han får en liknande förfrågan från den italienska gangsterbossen Maso Pescatore (Remo Girone) som känner till Joes förhållande med Emma, men Joe vill fortfarande inte bli gangster och bryr sig inte om att Pescatore sprider rykten. Men det blir ändå oroligt och Joe planerar ett bankrån för att använda pengarna till att rymma med Emma. Rånet går bra men efterspelet blir brutalt med en biljakt och flera döda poliser, och blir inte bättre när Emma lurat Joe i en fälla och White är nära på att ta livet av honom. I samband med allt detta dör Emma i en drunkningsolycka och Joe blir förkrossad.

Joes far, den toleranta poliskaptenen Thomas Coughlin (Brendan Gleeson), drar i lite trådar och lyckas få fängelsestraffet att bli avsevärt mildare än vad det borde ha blivit och när Joe tre år senare kommer ut vänder han sig till Pescatore och anmäler sina tjänster. Målet är att hämnas på White, inte minst för Emmas död. Pescatore har under tiden som gått skrämt bort White från Boston och i stället hotar White Pescatores romsmuggling i varma Tampa, Florida och det är dit Joe skickas för att styra upp verksamheten. Joe får med sin gamla kumpan Dion Bartolo (Chris Messina) och börjar nysta upp röran och skapa nya kontakter med kubanerna. Joe får snurr på verksamheten men börjar även titta på legala alternativ som kan bli bärande framöver, samtidigt som nya hot i form av Ku Klux Klan och starkt kristna rörelser påverkar hans vardag. Dock finns den gamla fienden White någonstans runt hörnet i väntan på den stora uppgörelsen.

"Live by Night" är en tämligen klassisk gangsterhistoria av gammalt snitt där hårdkokta typer ställs mot varandra men där det samtidigt finns utrymme för känslor och inre strider. Vem är jag och varför gör jag det jag gör? Den typen av funderingar. Skådespelarmässigt finns det inte något att klaga på. Idel fina insatser och regissören Ben Affleck har smart nog valt tämligen okända ansikten i rollerna som de två gangsterbossarna så att man inte ska sitta och tänka "Där är Jack Nicholson och han är gangsterboss". Det är ett smart drag.

Filmen är välgjord i sin helhet men historien i sig är inte överdrivet originell eller ny. Den är inte dålig på något vis men det blir heller inte någon omvälvande upplevelse. En fullt godkänd film inom genren.

Ett par featuretter går igenom kvinnorna och männen i filmen med kommentarer både kring karaktärerna och skådespelarna som gör dem. Vidare berättar Dennis Lehane lite om hur han skriver rent allmänt och i synnerhet böckerna om Joe Coughlin och allra speciellt "Live by Night".

Vi får även en titt på en spektakulär biljaktsscen i filmen och som ytterligare komplement finns det borttagna scener och kommentarspår.

1. Detta är Ben Afflecks fjärde film som regissör. De tidigare var i tur och ordning "Gone Baby Gone" (2007), "The Town" (2010) samt "Argo" (2012).

2. Boken "Live by Night" kom 2012 och översattes till svenska 2013 som "Nattens dåd". Boken är mittdelen i en trilogi som i övrigt består av "The Given Day" ("Ett land i gryningen", 2008) och "World Gone By" ("Den värld som var vår", 2015). Ingen av de övriga böckerna har filmats än.

3. Filmen blev en flopp på bio och beräknas gå back 75 miljoner dollar. Tre veckor efter premiären minskade antalet biografer filmen visades på från 2822 till 163 stycken, en minskning med 94 procent - den största genom tiderna.

ANDERS JAKOBSON (2017-07-10)