Mysteriet fortsätter i miraklets hjärta

Inför säsong 2 av "The Leftovers" visste jag att serien skulle ändra lite karaktär och introducera nya platser och nya karaktärer, men jag var inte helt beredd på att säsongen skulle starta på vad jag antar är stenåldern. En prolog visar hur en gravid grottkvinna blir den enda överlevande när ett jordskalv får grottan att kollapsa. Hon föder sitt barn, men blir biten av en orm och när hon väl dör kommer en annan kvinna från ingenstans och tar hand om barnet. Jag funderar länge på om den här sekvensen har någon djupare innebörd eller om det faktiskt bara är ett sätt att etablera den nya platsen i säsongen för ni vi väl tar oss till nutiden är vi kvar på samma plats, nämligen staden Jarden i Texas.

Jarden ligger i hjärtat av en nationalpark, Miracle, som uppstod efter den 14 oktober 2011, dagen då två procent av världens befolkning försvann och allting förändrades. Ingen försvann från Jarden och därför har platsen blivit helig. Åtminstone tror folk det då både turism och tokerier ökat lavinartat. Vissa Jardenbor ser till att upprepa exakt allt de gjorde den där dagen eftersom de inbillar sig att det var det som skonade dem. Andra har utvecklat mediala kunskaper. Många ser till att sko sig på situationen.

Vi lär känna familjen Murphy. Pappa John (Kevin Carroll) är brandman och starkt emot allt medialt trams och drar sig inte för att med våld eller andra metoder stoppa de som påstår att de har krafter. Mamma Erika (Regina King) är akutsköterska och får allt som oftast plåstra om Johns offer. De har tonårstvillingarna Evie (Jasmin Savoy Brown) och Michael (Jovan Adepo) där han är starkt troende och hon lider av epilepsi, kanske till följd av att hon faktiskt föddes flera månader innan sin tvillingbror.

Murphys får nya grannar, och det är några vi känner igen. Kevin Garvey (Justin Theroux) med dottern Jill (Margaret Qualley) har lämnat Mapleton, New York tillsammans med Nora Durst (Carrie Coon) och hittebarnet Lily, och börjar om som nybildad familj i Texas. Valet av plats är inte så märkligt då Noras bror, prästen Matt Jamison (Christopher Eccleston) redan har flyttat hit med sin katatoniska fru Mary (Janel Moloney) som han tror ska vakna till liv tack vare Miracles krafter - och faktiskt hävdar han att hon gjort det, om än bara för några minuter.

Dessa är inte de enda från Mapleton som kommit till Jarden. Kevin dras med spöket efter Patti Levin (Ann Dowd) som tjatar hål i huvudet på honom, men hur ska han förklara för sin omgivning att han är på väg att bli vansinnig? Det hela blir inte bättre av att han får blackouts och går i sömnen.

Men så försvinner tre flickor från Jarden, däribland Evie. Helt spårlöst är de borta, precis så som de två procenten försvann fyra år tidigare. Finns det en koppling till den tidigare incidenten eller är det folket från Mapleton som "smittat" staden? Säsongen går ut på att lösa denna gåta.

De tio avsnitten känns väldigt sammanknytna där vi kan få se samma situation ur olika synvinklar från ett avsnitt till ett annat, vilket gör att pusselbitarna faller på plats på ett naturligt vis och även om "The Leftovers" grundas i ett mysterium och oförklarliga händelser tycker inte jag att det blir för skruvat eller konstigt, även om man får vara beredd på vissa scener och sekvenser inte är helt normala.

I den första säsongen handlade mycket om Kevins kamp mot sekten Guilty Remnants ledda av Patti, där hans fru Laurie (Amy Brenneman) hamnat i sektens våld. De är med här också, där vi får se att Laurie lämnat sekten och driver en kampanj tillsammans med sin son Tom (Chris Zylka) att infiltrera och hjälpa medlemmar ut ur sektens våld. Den kampen får ett oväntat slut.

"The Leftovers" fortsätter att överraska. Jag kan inte påstå att den kvalar in bland mina favoritserier men jag gillar den och fascineras av den och dess melankoliska ton.

1. Vinjetten till serien är helt utbytt, både till utseende och musikaliskt. Nu är det den textmässigt lämpliga men musikaliskt glada "Let the mystery be" av Iris DeMent som ackompanjerar förtexterna.

2. Världens bästa "jag håller på att bli galen"-låt, "Where is my mind" spelas inte mindre än fem gånger (kanske till och med fler) under säsongens gång. Dels i The Pixies originalinspelning och dels som pianocover av Maxence Cyrin.

3. Överlag känns musiken mer utvald och anpassad i denna säsong, med både roliga låtval, spännande covers och hjärtskärande tolkningar (Simon & Garfunkels "Homeward Bound" i sista avsnittet, till exempel).

ANDERS JAKOBSON (2016-10-10)