En alldeles för tunn dimma

"The Mist" bygger på en lång novell av Stephen King och handlar om en grupp människor som blir fast i en dimma som innehåller allsköns monster. Och tycker ni att ni känner igen detta så är det helt rätt. Novellen filmades redan 2007 av Frank Darabont. Nu handlar det dock om en TV-serie. Grundtanken är densamma. En grupp personer fastnar i ett shoppingcenter, en kyrka och ett sjukhus när en underlig dimma rullar in över staden.

Ganska snart står det klart att det är något underligt med dimman och att man bör akta sig för den. De som utsätts för den får konstiga hallucinationer eller dör på underliga sätt. De olika grupperna av människor reagerar olika på den stress som de hamnar under när de tvingas leva trångt, i rädsla och utan att veta vad som hänt deras anhöriga.

Upplägget är bra, men tyvärr inte så bra utfört. De monster man hoppas få se som tittare uteblir. Nu får vi i stället se en mal flyga in i örat på en man varpå vingar skjuter ut ur ryggen på honom. En annan blir dödad av underliga män på hästar. Det känns helt enkelt rätt larvigt och inte alls speciellt skräckinjagande. Det finns några bra saker, lite överraskningar och en del idéer som man lyckas genomföra hyfsat. En av dessa är slutet som ändå ger visst hopp OM det skulle bli en andra säsong.

Skådespelarinsatserna är okej, men inte så mycket mer. Mycket beroende på att manuset inte håller. Det är fullt av logiska luckor och karaktärerna handlar på ett helt irrationellt sätt många gånger. Så tyvärr gör det att den tio avsnitt långa säsongen är otroligt svajande. En del avsnitt håller medan andra faller totalt platt. Majoriteten av avsnitten lever inte upp till mina förväntningar.

1. Det är många ologiska handlingar från karaktärerna tyvärr.

2. Det mest kända ansikte i serien är Frances Conroy som spelar Nathalie.

3. I USA visades serien på kanalen Spike TV.