Tredje gången gillt för havets MacGyver

I tredje säsongen får vi allt från folkmord till presidentkris, från korrupta regeringsmedlemmar till pirater. Ja, mycket händer under säsongens 13 avsnitt, men som vanligt klarar sig kapten Tom Chandler och hans besättning det mesta. Varken pirater, mordförsök, statskupper eller kidnappningar kan få kaptenens frisyr att bli rufsig. Jag vet, jag är lite elak men lite sanning finns det i det jag säger. Serien är väldigt tillrättalagd och man vet att det inte kommer ske några större katastrofer under resans gång. Kapten Chandler och hans besättning klarar som sagt de hinder de ställs inför och som vanligt skjuter de så himlans mycket bättre än alla elakingar som försöker döda dem.

Men å andra sidan så vet jag vad jag kan förvänta mig efter att innan denna reda ha sett två säsonger av serien och jag blir inte blir faktiskt inte besviken. Serien underhåller och även om den känns väldigt mycket för bra för att vara sant så gillar jag karaktärerna mer och mer. Speciellt kapten Chandler. Han är lite av havets MacGyver. Det finns inget han inte kan fixa.

Karaktärsmässigt får vi några nya ansikten men annars är det mest de redan etablerade vi ser. Och det är bra för det finns redan en massa karaktärer i serien och behovet av nya är minimalt. Vissa är mer av statister men många får lysa i något avsnitt och framträda lite mer än vad man kanske trott från början.

I mina tidigare recensioner av säsong 1 och säsong 2 har jag varit väldigt kritisk till serien. Dels för att skådespelarna varit riktigt usla och dels för att man slarvar och tar genvägar när man gör specialeffekterna i serien. Vad gäller denna den tredje säsongen måste jag dock säga att det mesta blivit bättre. Jag tycker att skådespelarna är bättre (kanske för att de jobbat in sina roller mer) även om de aldrig kommer få pris för sina insatser. Jag måste även erkänna att effekterna blivit bättre även om man fortfarande återvinner scener, lägger på eld via datorn och så vidare. Kanske har jag vant mig, kanske har de lärt sig, men jag tycker ändå att denna säsongen är den bästa och i ärlighetens namn ser jag fram emot säsong 4.

Extramaterialet består av en dokumentär om militärskepp som känns ganska mossig. Vi får även se lite bakom kulisserna på serien och det känns mer intressant.

1. Kul när en serie blir bättre efter tre säsonger.

2. Serien slutar med en liten cliffhanger… Inte kan väl…