Modern uppdatering av tv-klassiker

Detta är varken en film om det populära potatissnackset eller den svenska schlagerpopgruppen med bland annat Kikki Danielsson och Elisabeth Andreassen, utan en modern remake på tv-serien "CHiPs" där radarparet Jon Baker och Frank Poncherello vid California Highway Patrol jagade bus på sina motorcyklar. Tv-serien puttrade på i totalt 139 avsnitt under sex säsonger 1977-1983. Jag har själv inget minne av att jag sett något av serien men vill minnas att jag i alla fall sett namnet i tablåerna. En som definitivt såg "CHiPs" och förälskade sig i serien var Dax Shepard som skrivit och regisserat denna film där han även gör rollen som Baker.

Hans karaktär är i den här versionen en före detta motorcykelstjärna som på äldre dagar sadlar om till att bli polis. Det finns en underliggande anledning till detta och det är för att lappa ihop sitt äktenskap då hans frus (Kristen Bell) pappa var polis och Baker tror att detta ska imponera på den allt annat än intresserade frun. Plågad av 23 operationer och ett ganska uselt fysiskt skick klarar han sig igenom utbildningen, främst för att han är så galet bra på att köra motorcykel.

Hans blivande kollega Poncherello är i själva verket FBI-agenten Castillo (Michael Peña) som kliver in undercover hos California Highway Patrol då det misstänkts att det finns fem fula poliser där som gemensamt begått ett rån där de kommit över en enorm summa pengar. Baker och Ponch paras ihop och medan Ponch försöker kombinera sina olika uppgifter är Baker fast besluten om att göra allt enligt regelboken för hans karriär hänger och dinglar i en tunn tråd. Samarbetet är initialt hopplöst, men när Ponch inser att Baker har vissa lämpliga egenskaper för ett djupare samarbete berättar han vem han egentligen är och de kan börja jobba på riktigt.

Filmen hymlar inte med vilka som är de fula poliserna utan det framgår snabbt och ledaren för gruppen spelas av den alltid lika magiskt karismatiska Vincent D'Onofrio som är helt lysande i en film som i övrigt bara når upp till en godkänd nivå. Tanken har varit att ta den småputtriga originalserien och göra den lite tuffare och fräckare och bjuda på både skratt, action, snusk och våld.

Actionbiten är bra - Shepard är bil- och mc-intresserad och gör de flesta av sina egna stunts och det är uppenbart att krutet lagts på att få till bra biljakter och rafflande sekvenser som visar upp olika slags motorcykelåkande. Inga fel där. Humorn är väl så där. Jag skrattar inte och finner de flesta snuskskämten tröttsamma, men får ändå säga att "CHiPs" landar i en hyfsat underhållande actionkomedi.

Bollen läggs upp för fler filmer - vilket inte känns ologiskt på något vis utifrån seriens långa liv - men blir det fler?

Tre featuretter fokuserar på skillnaden mellan originalserien och den nya filmen men lägger mest krut på stuntscenerna och hur man filmade dessa. Dessutom får motorcykelmärket Ducati rejält med gratisreklam. I sin helhet ett fullt godkänt komplement till filmen.

Ett tiotal bortklippta scener finns att se med eller utan Dax Shepards kommentarer. Jag valde det andra alternativet då det alltid är intressant att höra varför scener tas bort. En scen fastnar jag för och Shepard säger att den var tänkt som inledning på filmen men ansågs vara för mörk. Jag förstår precis vad han menar, men i och med att den innehåller mäster D'Onofrio är det en fröjd att se den.

1. Utöver tv-serien sammanstrålade original Baker och Ponch i en tv-film 1998, femton år efter seriens final. Filmen bar den inte helt logiska titeln "CHiPs '99".

2. Erik Estrada spelade original-Ponch och han gör en liten cameo i den nya filmen som sjukvårdare.

3. Detta är den tredje långfilmen Dax Shepard skrivit och regisserat och givetvis spelat i. Även förra filmen "Hit & Run" innefattade fordonsraffel där Shepard stod för sina egna stunts.