Samarbete efter en 65 avsnitt lång prolog

För snart fyra år sedan skrev jag mitt första blogginlägg om Netflix New York-baserade superhjältesatsning som skulle leda till "The Defenders". Då spådde jag att det skulle dröja sju år innan vi skulle få se resultatet, men det tog knappt fyra. Under åren har vi fått se Daredevil, Jessica Jones, Daredevil igen, Luke Cage och Iron Fist introduceras och utvecklas i egna säsonger i sammanlagt 65 avsnitt för att nu sammanstråla i den åtta avsnitt långa "The Defenders".

När jag såg den närmaste föregående serien, "Iron Fist", tyckte jag att det inte riktigt kändes som en ensembleserie var näst på tur. Jag saknade ett "förpepp" där karaktärerna lärde känna varandra, men det är ungefär så "The Defenders" börjar. De fyra huvudkaraktärerna strålar samman när deras individuella äventyr pekar mot samma mål.

Danny Rand (Finn Jones) tar sitt uppdrag som The Immortal Iron Fist på högsta allvar och tänker uppfylla sin livsuppgift att förinta organisationen Handen till vilket pris som helst. Tillsammans med sin kollega och kärlekspartner Colleen Wing (Jessica Henwick) har de farit runt i världen och slagits mot organisationen, men nu pekar allt på att det är i New York själva hjärtat finns och de vänder hem, smått chockade av en stark och snudd på osynlig motståndare de stötte på senast. Vem var det?

Jessica Jones (Krysten Ritter) får ett uppdrag av en klient hon inte vill ha, om en försvunnen man som inte borde vara försvunnen, och när hon väl lokaliserar honom vill han inte bli hittad. Det slutar med att han skjuter sig själv i Jessicas kontor när den starka och snudd på osynliga figur som jagar honom kommer ikapp. Vem var det?

Luke Cage (Mike Coulter) muckar från en tid i fängelset och återvänder till Harlem där saker och ting förändrats. Det är dock inte hans gamla motståndare Mariah och Shades som ställer till oro utan en ny figur, Vita Hatten, som använder Harlems unga till farliga och otrevliga småjobb som inte är bra för någon. Vem är Vita Hatten?

Matt Murdock (Charlie Cox) har pensionerat Daredevil men han saknar honom något fruktansvärt. Dagarna går åt till pro bono-uppdrag som han löser på egen hand. Den gamla firman är upplöst, men före detta kollegan Foggy Nelson (Elden Henson) ger honom uppdrag emellanåt. Bland annat får han försvara Jessica Jones som har vissa problem att förklara varför en död klient finns i hennes kontor.

Så träffas de för första gången. Danny och Luke möts genom den gemensamma vännen Claire Temple (Rosario Dawson) när deras individuella vägar möts i en lokal där ett antal slaktade människor återfinns, offer för den där starka och osynliga typen. När de försöker bli vänner kommer deras olikheter fram och Luke anser att Danny med sin rikemansbakgrund är allt för långt bort från vad han upplever i Harlem, medan Danny hävdar att det är något större på gång. Även Jessica och Matt har svårt att komma överens och när alla fyra slutligen möts är förutsättningarna för ett samarbete ganska usla, men en lång natt på en kinarestaurang sätter bollen i rullning och de fokuserar gemensamt på att hindra Handen och deras planer.

Handens ledare är Alexandra Reid (Sigourney Weaver) och det starka och osynliga vapen, Black Sky, hon har vid sin sida är ingen annan än Elektra Natchios (Elodie Yung) som återupplivats från de döda och raderats till att bli en mördarmaskin. För Matt blir detta en personlig del i kampen, då han tror att han kan nå Elektra inne i Black Sky. Men det är ett egoistiskt val som skakar samarbetet med de tre andra, och kampen för att rädda New York blir komplicerad och mycket riskabel.

"The Defenders" blandar och ger från de individuella serierna och blir en välbalanserad historia som kompletteras med karaktärer vi lärt känna på annat håll. Från Matts sida ser vi utöver Foggy den forna kollegan och numera journalisten Karen Page (Deborah Ann Woll) och den mystiska Stick (Scott Glenn) som har en stor betydelse för gruppens samarbete. Jessica har sin granne Malcolm Ducasse (Eka Darville) och vännen och radioprataren Trish Walker (Rachael Taylor), medan Luke för in polisen Misty Knight (Simone Missick) i mixen. Misty är i allra högsta grad delaktig i historien, men samtliga dras in i härvan för att de är människor som står de fyra nära.

Jag tycker att det här gemensamma äventyret är fullt godkänt. De fyra karaktärerna kompletterar varandra även om det inte är helt smärtfritt. Var och en får under seriens gång anledning att ställa sig på tvären när gemensamma beslut ska fattas, och det blir kanske 1-2 gånger för mycket för att det ska kännas som något naturligt och inte avprickning på en lista. Och om jag ska fortsätta på det negativa spåret så blir fightscenerna ganska likartade och tradiga i längden. I vissa av huvudserierna har actionsekvenserna varit den svaga biten i jämförelse med dramat som nästan alltid är bra. De fyra huvudpersonerna och karaktärerna runt dem spelas av kompetenta skådespelare, och det gör att det alltid är intressant att titta på de här serierna.

Projektet är i hamn för den här gången, och franchisen puttrar vidare. Jag hoppas att det inte dröjer allt för länge innan vi ser dem tillsammans igen. Från och med nu känns det mer logiskt med inhopp i varandras serier, och i och med att gänget blir sammansvetsat under den här seriens gång vore det dumt att inte ta tillvara på kemin. Framtiden får utvisa.

1. Den här franchisen är väldigt tydligt New York-baserad. Det handlar om lokala superhjältar som rör sig i små områden, men som kastas in i något större. Man skulle kunna säga att New York är en egen karaktär, och det bevisas av den tjusiga vinjetten där karaktärernas ansikten korsas med kartor över New York.

2. Åtta avsnitt kändes alldeles lagom för den här historien. Tempot är lite högre och storymässigt blir det lite mer fokuserat.

3. De som läst Daredevil-storyn "Born again" kan notera likheterna med den sista scenen i "The Defenders". Frågan om detta är en ledtråd inför nästa säsong av "Daredevil"? Det visar sig - näst ut i franchisen är en spin-off med Frank Castle (Jon Bernthal) i "The Punisher".

ANDERS JAKOBSON (2017-09-22)