En säsong fylld med längtan

Säsong fem av "The Americans" handlar mycket om längtan. Philip och Elizabeth börjar fundera på om det inte är dags att lägga spioneriet på hyllan och bege sig hem till Sovjetunionen. Men hur ska det fungera med barnen? Paige vet visserligen om att de är spioner men är hon villig att flytta till Sovjetunionen och leva där resten av livet? Skulle hon kunna det som Paige Jennings eller skulle hon behöva skaffa sig ett Sovjetiskt namn? Och Henry som inte har en aning om vad hans föräldrar håller på med, hur skulle han överleva i Sovjetunionen? Skulle han överleva över huvud taget?

Henry längtar till att få börja på internatskola. Men hur går det om resten av familjen ska flytta hem? I Sovjetunionen sitter Martha, Philips låtsasfru som blev avslöjad av FBI och var tvungen att gömmas undan. Hon kan inte så mycket ryska och känner ingen. Ett liv man inte önskar något. En som dock flyttar just hem till Sovjetunionen är Philip och Elizabeths kontakt Gabriel. Han pensionerar sig helt sonika och flyttar hem.

Den enda som livet leker för någorlunda är Stan. Familjen Jennings granne som jobbar för FBI. Han har träffat en ny kärlek och allt verkar vara bra. Men är hon den hon säger sig vara? Ja, i "The Americans" kan man aldrig så noga veta. Säsongen är lite långsammare än de tidigare men för den sakens skulle inte tråkig. Man känner att man laddar upp inför säsong sex som kommer bli seriens sista.

När det gäller skådespelarna är de alla tillbaka och det är skönt. De har inte förändrats så värst mycket. Den som står för den största förändringen är Henry som vuxit upp en hel del. Vi får även se mer av karaktärernas privata sidor och hur de påverkas av vad som händer runt omkring dem den här säsongen och det gillar jag. Allt är inte svart eller vitt ens för en sovjetisk spion i USA och det är vad som gör den är serien så himla bra.

Vi bjudes på en del borttagna scener, mycket på barnen i familjen och det känns faktiskt rätt att just de här scenerna klippts bort. Vi får även se lite Gag Reels, dvs. scener där skådespelarna gör bort sig eller missar saker. Här är det dock väldigt mycket avsiktliga skojerier och inte så mycket missar. Sen får vi även en kort dokumentär om säsongen. Bra extramaterial men jag hade gärna tagit mer av allt.

1. Som vanligt imponeras jag av att vi får höra så mycket ryska.

2. Vi får även följa en hel del personer i Sovjet den här säsongen vilket är lite annorlunda mot tidigare säsonger.

3. Återigen, Philip och Elizabeth är mästare på att förklä sig…