Lättviktig thriller från Whedons brorsa

Det måste vara en fruktansvärd känsla när man förlorar sin livspartner. Jag misstänker att det är ännu värre om partnern bara försvinner spårlöst, och det är precis vad som händer David (Aaron Paul) som en dag vaknar upp till en tom säng, en öde lägenhet och stor oro. Hans sambo Claire (Annabelle Wallis) har försvunnit spårlöst under natten och ingen tycks veta var hon är.

Regissören och manusförfattaren Zack Whedon har utgått från ett scenario som det är lätt att föreställa sig och det är förstås tacksamt. Den historia han bygger kring Claires försvinnande är dock lövtunn och tappar snabbt i trovärdighet. Spåren leder till en kriminell organisation vars företrädare är pappfigurer och ganska fånigt framställda. Givetvis kunde han ha skapat en konspirationsthriller av detta men dit når aldrig det här manuset. Det vandrar i stället i ett slags gränsland mellan drömskt drama och lättviktig action och sätter därför inte heller något bestående intryck.

Aaron Paul är en positiv, stabil överraskning i huvudrollen som den övergivne pojkvännen. Att han skulle ha vad som krävs för att bära upp en film trodde jag låg bortom hans kapacitet, men tji fick jag. Resterande delar av skådespelarensemblen pendlar mellan okej och bra. De gör vad de kan med ett ganska grovhugget manus som fokuserar mer på ett scenario snarare än karaktärer och dialog. Den bestående känslan är att det borde ha bearbetats mer för att skapa något mer minnesvärt. Så hyr den gärna en kväll när du inte hittar något annat som lockar, det är dock knappast något att investera pengar i för att spara i filmhyllan.

En sjuminuters bakom kulisserna-film inleds med att flera inblandade får hylla skådespelarna. Det följs av mer hyllningar till regissören och manuset han skrivit. Med andra ord är den mer av typen reklam för filmen än att den försöker berätta om inspelningen.

Extramaterialet kompletteras med en knippe trailers för andra filmer.

1. Regissör Zack är bror till den mer etablerade regissören och producenten Joss Whedon. Både pappa och farfar har även de varit manusförfattare för framförallt olika tv-serier.

2. Zack och Joss har även en bror, Jed, som skrivit manus och komponerat musik till olika tv-serier.