En våldsam jakt hämnd och rättvisa

The Punisher a.k.a. Frank Castle är en knepig seriefigur. Han debuterade 1974 i "The Amazing Spider-Man" #129 och har med sin skoningslösa stil blivit en figur som varken räknas som hjälte eller antihjälte, även om det är lätt att se honom som det senare. Karaktärens korta biografi är att han är en soldat som fått sin familj mördad och nu ägnar all tid åt att hämnas. Tidigare har det gjorts tre filmer om karaktären, samtliga med olika personer i huvudrollen - Dolph Lundgren, Thomas Jane och Ray Stevenson vars insats i "Punisher: War Zone" finns bedömd i vårt arkiv.

Häromåret klev Frank Castle in i Marvel Televisions Netflix/New York-universum som sidokaraktär i "Daredevil - Säsong 2" där han i vanlig ordning blev en figur som hamnade mellan gott och ont. Jon Bernthal, mest känd från de första säsongerna av "The Walking Dead", tog över rollen som den PTS-förstörda soldaten och gjorde ett så pass bra avtryck att tv-universumet fick sin första spinoff utanför Defenders-kärnan.

Inledningsvis i serien har Frank hämnats klart på alla han tror är involverade i morden på sin familj och tros dessutom vara död. Men trots det blir Frank kontaktad av en man som kallar sig Micro, och i och med att det är ytterst få som vet att han faktiskt lever är detta oroväckande. Micro är ett alias för NSA-analytikern David Lieberman (Ebon Moss-Bachrach) som fejkat sin egen död när han kom för nära känsliga hemligheter. Det ska visa sig att Franks och Davids historier går ihop och de har en gemensam fiende att bekämpa för att få rättvisa.

De två är inledningsvis ett omaka par med olika tankesätt men hittar ett gement fokus och en vänskap. Parallellt jobbar Homeland-agenten Dinah Madani (Amber Rose Revah) på ett fall där amerikanska soldater misstänks ha smugglat heroin i döda kroppar. Detta är starkt kopplat till Frank och Davids historier, och Madani är speciellt intresserad av allt som har med Frank att göra.

En stor del av serien handlar om post-traumatisk stress och det bagage soldater tar med sig hem. En av de få som vet att Frank lever är hans gamla vapendragare Curtis Hoyle (Jason R. Moore) som driver en samtalsgrupp för veteraner. En i gruppen är unga Lewis Wilson (Daniel Webber) som har svårt för det civila livet och ett bakslag förvandlar honom till en inhemsk terrorist. Karaktären är intressant och Webber kunde man nyligen se som Lee Harvey Oswald i "11.22.63" och han är en bra skådespelare när det gäller den här typen av förstörda figurer.

Vad alltid leder till är ganska givet, och i sedvanlig stil berättas detta i 13 avsnitt. Det hade nog gått att pressa ned storyn till tio avsnitt i stället och fått en tajtare berättelse, för det blir lite utdraget. Slutet av serien är dessutom extremt våldsamt och blodigt och jag har svårt att köpa nivån av våldet ur ett verklighetsperspektiv och poängen med det. Där tappar "The Punisher" mig, och jag tycker att helheten är godkänd men inte mer.

Andra recensenter tycker att karaktären passar bättre som birollsfigur och att hans story i andra säsongen av "Daredevil" var bättre än detta soloäventyr, och det kanske är så. Jag är dock inte så missnöjd eller besviken på serien som andra är, men samtidigt känner jag att det räcker gott och väl med de här avsnitten. En andra säsong hoppas jag inte att Marvel och Netflix lägger pengarna på, men däremot får Frank Castle gärna dyka upp som birollsfigur i andra sammanhang.

1. I svenska serietidningar har karaktären emellanåt gått under det översatta namnet Straffaren. Tur att det inte används här...

2. Den enda tydliga kopplingen till det övriga tv-universumet är att Karen Page från "Daredevil"-säsongerna är med i några avsnitt. Hon har en speciell relation till Frank Castle och det finns en tydlig spänning mellan dem som inte blommar ut. Det finns även några mindre bikaraktärer som vi sett tidigare men av de större är det enbart Karen som syns.

3. The Punishers klassiska dräkt med den stiliserade dödskallen i vitt figurerar bara i mindre utsträckning i serien. Det är lite trist, men samtidigt ganska logiskt eftersom Frank mest rör sig under radarn i och med att han anses vara död.

ANDERS JAKOBSON (2017-12-04)