En amerikansk kärlekshistoria i England

"The End of the F***ing World" är en kort tv-serie som man utan problem kan klämma i ett svep. Det är åtta avsnitt och de är nätt och jämt 20 minuter långa, så hela serien är drygt 2,5 timmar lång och känns som en lång film som klippts isär i episoder. Formen kan vara ett naturligt resultat av att det är en adaption av grafisk roman med samma namn. Det känns så här med facit i handen som exakt rätt format för historien som är lite smått udda.

Vi följer två 17-åriga ungdomar. James (Alex Lawther) slutade ha ett fungerande känsloliv som barn och är fast övertygad om att han är en psykopat. Han har redan bragt flera djur om livet (och minns dem alla) och längtar efter ett större projekt. Ett betydligt större projekt. Alyssa (Jessica Barden) har ledsnat på att vara som alla andra och är betydligt bättre på att vara obstinat och osmidig än att vara snäll och söt. De träffas genom att Alyssa förolämpar James och sen blir de typ vänner. James ser Alyssa som sitt nya projekt medan hon bara är nöjd med att ha någon ny i sitt liv, någon som visserligen verkar sakna både driv och egna åsikter.

Vänskapen leder snabbt till en revolt. De ber sina föräldrar att flyga och fara och James "lånar" sin pappas bil och de drar iväg. Bort från allt utan något specifikt mål. Men sen händer det en rad oväntade saker. De kraschar med bilen, bryter sig in i ett hus, stöter på en mycket speciell människa och snart är de på flykt på riktigt.

Skulle man titta på "The End of the F***king World" utan ljudet på skulle man förmodligen dra slutsatsen att serien är amerikansk för den ser verkligen amerikansk ut. Men de högerstyrda bilarna och karaktärernas accenter avslöjar att serien är brittisk. Det är dock snudd på vansinnigt hur amerikansk den ser ut, ett utseende förmodligen helt och hållet valt med mening, precis som all musik som även den känns väldigt amerikansk. Historien tangerar klassiska amerikanska berättelser om kärlekspar på flykt. "Bonnie och Clyde", "True Romance" och så vidare. Det är den tonen i serien, men med ett yngre par.

Det är ett lätt skruvat och smått absurt drama med en liten touch av obehag. Skådespeleriet är bra och hela hantverket känns genomarbetat och välgjort, men jag tycker dock inte riktigt att det håller hela vägen även om jag gillar helheten. Det öppna slutet lämnar förstås dörren på vid gavel för en möjlig fortsättning, men kanske räcker det med det här.

1. Den grafiska romanen skrevs och ritades av Charles Forsman. Den publicerades 2013.

2. Historien filmades redan 2014 som kortfilmen "TEOTFW" som blev en pilot för tv-serien. I den var det Craig Roberts som gjorde rollen som James medan Jessica Barden gjorde Alyssa redan då.

3. Skådespelarna ser ut som tonåringar men var 22 och 25 när serien gjordes, där Jessica Barden är den äldsta och mest välmeriterade av dem.