Baserat en verkligt sjuk historia

Bär alla människor på en historia ur sitt liv som skulle kunna bli en bra film? Kanske är det så, men kan alla skriva ned denna historia så att det blir en bra film? Där går det kanske lite trögare. Komikern Kumail Nanjiani, som jag lärt känna som kärlekskrank och bitter programmerare i "Silicon Valley", bär på en bra historia och har skrivit ned den. Historien innefattar hans fru Emily V. Gordon som varit med och skrivit manuset, baserat på den stundtals mycket gripande historien om hur de träffades.

Kumail är född i Pakistan och har flyttat till USA med sin muslimska familj som värderar traditioner högt. Till exempel arrangerade bröllop och Kumail tvingas genomlida familjemiddag efter familjemiddag där någon ogift pakistansk ung kvinna bara "råkade komma förbi". Kumail spelar spelet men lever sitt eget liv. Han tjänar pengar på att vara Uber-chaufför men kämpar på med ståuppkomik på klubbar i väntan på det stora genombrottet. Under en av dessa kvällar träffar han Emily (Zoe Kazan) och tycke uppstår. Vad som börjar som ett one-night stand utvecklas till en vänskap som blir en relation. Men båda har hemligheter som ställer till det. Hon har varit gift tidigare och han får inte gifta sig med någon annan än en pakistansk kvinna, och utifrån det avgörande faktumet finns det ingen framtid för dem.

Men så händer det oväntade. Emily blir sjuk, riktigt sjuk, och trots att deras relation är över tvingas Kumail ta det svåra beslutet att sätta henne i en medicinsk koma medan läkarna listar ut vad som är problemet. Och medan Emily ligger i koma börjar Kumail fundera över sitt liv och vad det ska bli av det.

De komiska partierna av filmen är roliga och framför allt charmiga. Jag tycker att "The Big Sick" perfekt återger förälskelsestadiet när det klaffar mellan två människor på alla plan. Detaljer som hur paret hittar sitt sätt att prata med varandra och hur alla små pusselbitar börjar falla på plats. Filmens dramatiska vändning öppnar för andra känslor, där Kumail hamnar lite i kläm. Emilys föräldrar, spelade av Holly Hunter och Ray Romano, dyker upp och har sitt eget personliga bagage som de tvingas hantera samtidigt som deras dotter är allvarligt sjuk. Kumail vet inte om han ska vara kvar eller gå i väg. Sen är det faktumet att situationen skapar känslor hos honom som påverkar allt det han bär med sig från sin egen familj.

"The Big Sick" har hyllats och är väl värd alla lovord. Det är en charmig historia som visserligen följer den klassiska dramaturgiska formeln för en romantisk komedi men som ändå känns fräsch. Att det dessutom är verklighetsbaserat där de som upplevt det skrivit och spelat historien är förstås ett extra lager som stärker helhetsintrycket.

Ett par bakomfilmer och en liten intervju från SXSW 2017 återger gemensamt hela berättelsen om hur filmen kom till och den verkliga storyn. Mycket av det som sker i filmen är korrekt återgivet från verkligheten, men vissa bitar har spetsats till för att det ska bli lite mer dramatiskt och en bättre film.

Åtta borttagna scener kompletteras av en liten samling med "det övriga", som enligt en text påstås vara det som inte var tillräckligt bra för filmen. En liten sanning med modifikation då det både är roliga scener och halvbloopers här.

Sist bland extramaterialet finns en kort sammanfattning från när filmen turnerade i USA med en kompletterande ståuppshow och frågestund. I filmen har Kumail några kompisar som också kämpar med sina ståuppkarriärer och två av dem spelas av Aidy Bryant och Kurt Braunohler som är med även här. Dessutom kan man se Ray Romano och producenten Judd Apatow köra lite skämt. Verkar ha varit ett kul paket.

1. "The Big Sick" har givit Emily V. Gordon och Kumail Nanjiani en Oscarsnominering för Bästa originalmanus.

2. I filmen görs det en liten grej av att Kumail är besatt av "Arkiv X" och bland de bortklippta scenerna finns en sekvens med ett partytrick där någon säger två tal vilket ger en säsong och ett avsnitt som Kumail återger namn och handling till. Känns garanterat på riktigt och i verkligheten har han haft podcasten "The X-Files Files" och gjorde en liten roll i "The X-Files - The Event Series".

3. De verkliga händelserna i filmen skedde ungefär tio år innan filmen gjordes och i ärlighetens namn ser Kumail lite för gammal ut för sin egen story, men strunt samma!

ANDERS JAKOBSON (2018-02-14)