Dålig reklam för svensk turistnäring

Vad sägs om det här: En brittisk skräckfilm som utspelar sig i Sverige? Ja, men det låter väl inte så tokigt. Trist nog är filmens Sverige inte alls Sverige utan rumänska skogar har fått gestalta Norrland och marker runt Kungsleden. Jag antar att det var ekonomiska orsaker som fick filmskaparna att spela in där. Eller så var det utseendemässiga, för de rumänska skogarna ser bra ut på film, speciellt i en skräckhistoria som utspelar sig i den trädtäta ödemarken.

Fyra brittiska män har valt att gå Kungsleden för att hedra en femte som inte är med dem längre. Ett halvår tidigare hamnade Robert (Paul Reid) i vägen för några hänsynslöst brutala typer som högg ihjäl honom mitt under ett pågående spritbutiksrån. Bara minuter tidigare hade Robert suttit med sina vänner och spånat på en gemensam resa och det var just han som föreslog en vandring i Sverige. Luke (Rafe Spall) var den enda av kompisarna som hade chansen att rädda Robert men han blev feg och gjorde ingenting, och skulden ligger som vått täcke över honom. Trots att de andra i kompisgänget inte anklagar honom på något vis känner Luke något annat.

Vandringen är kall och frisk ("karaktärsdanande"), men när Dom (Sam Troughton) stukar foten blir det fullt fokus på att komma fram så snart som möjligt. Luke, Dom samt Phil (Arsher Ali) och Hutch (Robert James-Collier) kämpar på men tappar både energi och tålamod när väder och vind plågar dem. De tar skydd i en fallfärdig stuga och precis innan de går in hör Luke något från skogen. Märkligheterna fortsätter när de hittar någon sorts ikon i stugan och på flera ställen finns symboler som de inte kan tyda. Är de varningar eller något annat?

Snart ska de bli varse att det finns något i skogen. Något stort och våldsamt, och plötsligt handlar det inte längre om att komma fram - det handlar om att överleva.

Hotet-i-skogen är ju en skräckgenreklassiker som möjligen fick en nytändning i slutet av 90-talet med "The Blair Witch Project" som där och då var en fräsch fläkt i rysarvärlden. "The Ritual" lyckas väl med att gestalta skogen som en obehaglig och otrevlig plats där man inte riktigt vet vad som döljer sig bland träden. På bästa "Hajen"- och "Alien"-vis hålls skräcken otydlig och hemlig för oss tämligen länge och det är först i slutet som vi får en bättre bild. Det är dessvärre då filmen faller lite. Det är tyvärr inte ovanligt att skräckfilmer svajar mot slutet när säckar ska knytas ihop, förklaringar ska ges och tillfredsställande avslut ska komma. Jag ska inte säga att det är någon katastrof på något vis men spänningen tappas.

Fram till dess är dock filmen bra. Det är förstås inte någon banbrytande film men den lyckas skapa både obehag och spänning, och även om jag vet att Sverige inte är Sverige i filmen så påverkar tanken mig på ett positivt vis.

1. Filmen bygger på en roman av Adam Nevill. Boken kom 2011 och är den första av Nevills historier som filmats.

2. För regin står David Bruckner som tidigare bland annat skrivit och regisserat en tredjedel av "The Signal" samt en episod i "V/H/S".

3. Andy Serkis är en av filmens exekutiva producenter.