All inclusive, except talent and fun

"All Inclusive" är en svensk komedi om en 60-årig kvinna som lämnat sin man för att han är otrogen och tillsammans med sina två vuxna döttrar åkt på en charterresa. Meningen var att även hennes man skulle med men det ändrades när han var otrogen. Nu sticker de tre tjejerna själva. Mamman är deprimerad och har svårt att komma över att hon blivit bedragen. Döttrarna är varandras motsatser, en är skötsam och en är en slarver. Med det upplägget vill filmskaparna få oss att skratta åt hur slarvig den 33-årige dottern är när hon beter sig som en nyss hemifrånflyttad 18-åring, eller hur den andra präktiga systern börjar dricka shots för att visa att hon inte är så präktig för att sen kräkas upp allt på hotelltoaletten. Problemet är bara att det inte blir roligt. Det finns inte ens någon igenkänningstillfredställelse. Tyvärr för filmen hade nog kunnat bli lite smårolig.

I rollen som mamman ser vi Suzanne Reuter och som döttrarna Tove och Malin ser vi Liv Mjönes och Jennie Silfverhjelm och jag tycker nog att man kan kräva mer av dem. Speciellt Reuter. Vi ser även Jonas Karlsson som psykologen Anders som är med på samma resa med sin son. Jag tror nog kanske att skådespelarna gör vad de kan för att lyfta filmen, men manuset är inte tillräckligt bra. När man sen slänger in Jonas Karlssons son som ett bollplank för den slarviga dottern så försvinner all trovärdighet. Att en 33-åring skulle diskutera sin mammas förhållande med en bartender med en tioåring? Not happening!

Nä, "All Inclusive" blir allt annat än bra och fast jag verkligen försöker hitta bra saker så finns de inte. Jag stänger visserligen inte av filmen, men hade jag sett den på bio för dyra pengar hade jag nog kastat en popcornbunke på filmduken (nej, så får man inte göra och jag uppmuntrar ingen att göra det) i ren frustration innan jag stövlat ut och krävt mina pengar tillbaka.

1. Tove kan vara den minst trovärdiga karaktären jag sett på länge i en film.

2. Detta är tydligen en remake på en dansk film med samma titel från 2014.

3. Ett annat misslyckande är den kvinnliga bartendern. Ska förmodligen vara rolig men nä, det faller platt.