En massmördare uppväxt

Massmördaren Jeffrey Dahmers ungdomsår. Det är vad filmen "My Friend Dahmer" handlar om. Filmen bygger på en bok av John "Derf" Backderf. Derf var en av de få "vänner" Dahmer hade som ung. Eller vän? Egentligen utnyttjade Derf och de andra att Dahmer var lite udda och var villig att fejka utbrott och konstigt beteende på offentliga platser. Dahmer gick med på det och det är svårt att säga om han gjorde det för att få vänner, för att behålla de vänner han fick eller för att han faktiskt tyckte att det var skoj. Det är överhuvudtaget rätt svårt att se Dahmer umgås med andra. Han porträtteras här som väldigt udda och tillbakadragen och det är svårt att se honom fungera i sociala situationer överhuvudtaget.

Nu ska jag låta vara osagt vad som är sant och vad som är påhittat för att göra filmen intressant. Det man kan han invändningar emot är väl att Dahmer är lite för underlig och att folk borde ha reagerat starkare än vad de gör i filmen men å andra sidan har han en väldigt destruktiv hemmiljö. Modern är psykiskt sjuk och fadern orkar inte längre ta sig an henne. Detta påverkar så klart den unge Dahmer, men att han mördar och äter folk beror säkert på något annat.

Ross Lynch gör huvudrollen bra även om det är svårt att bedöma om han gör Dahmer rättvisa. Som sagt är han väldigt socialt fel i filmen både till sättet och till hur han går och ser ut. Jag inbillar mig att man borde reagerat annorlunda om man träffat någon som honom men om det är en efterkonstruktion av mig eller sanningen låter jag vara osagt. Övriga skådespelare gör även de bra roller och hela filmen skriker 70-tal både i kläder, möbler och bilar. Det enda negativa är att den slutar när den slutar. Jag hade gärna sett mer och vad som hände efter att filmen slutar. För även om vi vet vad som händer är det den delen som är det Dahmer kommer bli ihågkommen för.

Inget tyvärr. Hade varit riktigt kul att höra Backderf prata om filmen och det som händer i den.

1. Man använde faktiskt Dahmers riktiga barndomshem när man spelade in filmen. Man ville även spela in på den skola han gick i men fick inte tillstånd till det.

2. Håll ett öga på bilarna i bakgrunden av scenerna. I vissa förekommer moderna bilar fast filmen utspelar sig i slutet av 70-talet.