Nygamla pusselbitar

Game over? Nä, "Saw"-franchisen gick inte i mål med den sjunde filmen "Saw - The Final Chapter" 2011. Det var kanske oundvikligt men samtidigt onödigt. Fanns det mer att berätta? Nej, egentligen inte, men nu finns det ännu en historia som fortsätter franchisen och tydligen bäddar för ännu fler filmer.

Originalserien, om jag nu ska kalla den för det, var en samling skräckfilmer som gjorde mig lite lätt uttråkad och fascinerad på samma gång. Å ena sidan gjordes det alldeles för många filmer innan den sista pusselbiten hamnade rätt. Å andra sidan imponerades jag över att seriens sju delar bildade en helhet som kändes uttänkt och smart, när det kanske egentligen handlade om en lycklig slump.

Hur det nu än är med den saken är serien igång igen. Take it or leave it.

Möjlig spoiler för de som inte sett originalserien, men den djävulska "mördaren" John "Jigsaw" Kramer (Tobin Bell) dog egentligen i samband med film 3 2007 så den här filmen utspelar sig tio år senare. Trots det är det nya spel i gång med nya ljudinstruktioner av Kramer. Fem kedjade människor vaknar upp med vad som närmast kan liknas vid hinkar på huvudet. Den första instruktionen talar om "ett blodsoffer" och det gör att fyra kan komma vidare från den första fällan. Spelet går vidare...

Polisen med Halloran (Callum Keith Rennie) och Hunt (Clé Bennett) i spetsen hittar det första liket hängande från en bro. Rättsläkaren Logan Nelson (Matt Passmore) och hans assistent Eleanor Bonneville (Hannah Emily Anderson) undersöker den sargade kroppen och finner en pusselbit bortskuren i halsen och i såret hittas ett USB-minne med ett meddelande från Kramer. Hur är det möjligt? Mest exalterad över detta blir Eleanor som är något av ett fan av Kramer och genast blir misstänkt. Samtidigt följer vi de fyra som är kvar i spelet som givetvis snabbt minskar i antal, vilket leder till att polisen hittar fler kroppar. Vem är det som tagit upp Kramers agenda, eller är det så att han faktiskt inte är död?

De som sett de tidigare filmer - vilket borde vara de flesta som läser den här recensionen - vet att det alltid kommer en twist i slutet som vänder och upp och ned på vad vi tror att vi vet. Så även här, men poängen blir inte någon större chock. Det är faktiskt hyfsat enkelt att lista ut hur det egentligen ligger till, och det gör att "Jigsaw" faktiskt känns som en ganska medelmåttig film även inom svitens ramar. Filmskaparna har tonat ned de värsta slafsinslagen och det är väl trevligt på sitt sätt, men när det väl kommer till kritan så känns det inte som "Jigsaw" tillför något speciellt till serien och att den till råga på allt blir starten på en helt ny omgång filmer är ganska obegripligt.

Fast, ungefär så här har jag skrivit om de flesta av de tidigare filmerna för att sedan landa i någon sorts känsla av en bra helhetsbild. Dessvärre är jag rädd att det inte kommer att bli så denna gång.

Inget. Den amerikanska utgåvan har kommentarspår, en sjudelad dokumentär och en titt på rekvisitan i filmen.

1. En nionde och tionde film har blivit "greenlit" så det kommer absolut mer. Dock känns det inte riktigt som att det finns någon naturlig fortsättning efter den här filmen.

2. Några "klassiska" fällor går att se på nytt i denna film.

3. Det stör mig lite att i själva spelet i filmen så är det vissa fällor som är specifikt designade - inklusive tillhörande kassettband - till specifika deltagare, vilket betyder att rätt person måste gå i rätt fälla. Det är inte helt logiskt, men som om det spelar någon roll...

ANDERS JAKOBSON (2018-03-14)