En sista påhälsning från majsens barn

"Children of the Corn"-filmerna är nu i och med denna uppe i inte mindre än nio filmer samt en remake och får därför ses som den största Stephen King-filmfranchisen - om man nu vill se dessa filmer som King-filmer över huvud taget. Men det är upp till var och en. Många filmer finns det även om man i Sverige slutat släppa dem efter den femte om jag minns rätt. Nu får man köpa utomlands om man vill se dem.

Den är gången har man försökt att koppla handlingen till den första filmen via huvudpersonen Ruth. När filmen börjar ser vi hur hon, höggravid, bränner ner ett stort majsfält fullt med barn som följer He Who Walks Behind The Rows, guden som befaller dem att döda sina föräldrar. Efteråt flyr Ruth och vi hoppar tolv år framåt i handlingen. Ruth har nu en tolvårig son även om hon själv inte ser en dag äldre ut än när hon brände ner majsfältet. Visst, hon har längre hår, men man har inte lagt ned speciellt energi på att göra henne äldre.

Efter att ha blivit stoppad av polisen hamnar Ruth och hennes son i en liten stad. Hon tar jobb som mekaniker i väntan på att få tillbaka bilen och saker och ting verkar till en början flyta på, men Ruth får återigen (hon verkar ha fått detta tidigare) syner av döda människor och en liten tjej i gul klänning. Är det He Who Walks Behind The Rows som är tillbaka eller är det Ruth som förlorat förståndet?

Man misslyckas tyvärr totalt med filmen. Man försöker och man får faktiskt till en liten twist på slutet, men det är så otroligt dåligt. Skådespelare, manus och dialog är alltsammans bedrövligt. Att sen filmen är väldigt ologisk gör det inte bättre. Så efter nio filmer tycker jag att det räcker nu. Sluta låta dessa majsens barn springa fritt.

1. Förhoppningsvis är detta den sista "Children of the Corn"-filmen eftersom Stephen King nu äntligen fått tillbaka rättigheterna till historien.

2. Dröj kvar till efter att eftertexten rullat färdigt. Då får ni se lite av He Who Walks Behind The Rows. Jag skrattade högt.

3. Det finns även en kortfilm baserad på Kings historia.