En riktigt bra animerad superhjältefilm

Trots att jag är barnsligt förtjust i superhjältar har jag aldrig riktigt fastat för dem i animerad form, men jag har ändå tagit del av en del och det har varit med blandad behållning. Emellanåt har jag plågat mig i genom vad som närmast kan beskrivas som skräp medan andra gånger har varit riktigt trevliga stunder. "Justice League - The New Frontier" är glädjande nog en av de bästa animerade superhjältefilmerna jag har sett.

Den kom ursprungligen för tio år sedan och baserades på en omgång tidningar med samma namn som å sin tur gjordes fyra år tidigare. Det var Darwin Cooke som skrev och ritade originalomgången och "The New Frontier" nämns i samma anda som moderna klassiker som "Watchmen" och "The Dark Knight Returns". Och det är nog mycket därför som filmen är så bra - det är en bra story som grund.

När storyn skrevs hoppade den ur Justice League of Americas dåvarande kontinuitet och utspelade sig mellan The Golden Age (1938-1950) och The Silver Age (1956-1970), då det faktiskt inte skrevs några ensemblestorys eftersom föregångaren Justice Society of America upplösts. Med andra ord utspelar sig berättelsen mellan 1953-1960, det vill säga i slutet av Koreakriget strax innan Kalla kriget. Superman och Wonder Woman har stärkt Amerika i kriget och de har gjort det med olika attityder vilket sätter en liten tagg mellan de två. Batman agerar på hemmaplan i Gotham under flykt och i samma stad hamnar J'onn J'onzz - detektiven från Mars som försöker lista ut hur mänskligheten fungerar och tar så småningom skepnaden av en kriminalare och får en karriär inom polisväsendet.

I Central City ränner The Flash runt och tar småbovar och känner att han egentligen borde kunna göra något mer och på annan plats repar sig stridpiloten Hal Jordan efter sviterna av Koreakriget. Även Hal känner att han vill göra något mer och hans orädda attityd gör att det är han som så småningom blir utvald till att vara vår sektors Green Lantern.

Alla dessa hjältar ska så småningom sammanstråla med sig själva och den amerikanska militären när ett gigantiskt ickemänskligt hot kallat The Centre inleder en aktion för att eliminera allt liv på planeten och i det ögonblicket föds vad som senare ska bli Justice League of America.

Det som är bra med filmen är att storyn känns seriös och lite mer vuxen. Tidsperioden hjälper till att forma ett bra sammanhang och jag gillar även att det i grund och botten är Green Lanterns origin story vi får ta del av. Inte bara det, J'onn J'onzz blir den han är och vi ser även en tidig version av Ray Palmer innan han blivit Atom och även Aquaman swishar förbi mot slutet och introducerar sig. Känslan av att de här olika hjältarna hittar sin grupp är tydlig.

Animationmässigt är filmen inte direkt imponerande när det kommer till karaktärerna men jag tycker ändå att det fungerar i sammanhanget. Miljöer och liknande är snygga och jag sugs in i storyn så snabbt att jag inte tänker speciellt mycket på den enkla karaktärsstilen. Sammantaget är det som jag skrev inledningsvis en av de bästa animerade superhjältefilmerna jag sett och jag är bra sugen på att leta rätt på någon bra version av Darwin Cookes original i ett samlat utförande.

Mellan filmens utkomst och nu har världen förlorat Darwin Cooke som dog 2016 i en kamp mot en aggressiv cancer. I en liten färskproducerad minnesfilm pratar vänner och kollegor om hans liv, karriär och attityd. Det är ganska tydligt att han var en bestämd typ, men som oundvikligen satte ett avtryck. Inte minst genom sina alster.

I en 40 minuter lång dokumentär från 2008 får vi hela storyn om Justice League genom alla olika "åldrar" och inkarnationer. Det här är en riktigt bra och informativ film som jag får ut massor av. Kul att även en konkurrent som Marvels Stan Lee medverkar i filmen och berättar att Fantastic Four skapades som ett svar på Justice Leagues framgång, långt innan The Avengers blev den definitiva motsatsen.

Detta kompletteras fint av en liknande dokumentär om superskurkar och framför allt de som ingick i skurkgänget The Legion of Doom. Även här får jag som seriefantast ut mycket av filmen när superskurkarnas roller genom de olika tidsåldrarna gås igenom. Mycket intressant.

I en tiominutersfilm får vi i grova drag reda på vad som inte följt med från Darwin Cookes original via bilder ur tidningarna och ljudkommentarer av Cooke. Hade allt varit med hade vi sannolikt behövt en dubbelt så lång film.

Det finns även två kommentarspår - det ena med Cooke, som för övrigt medverkar i allt gammalt extramaterial - och en titt på nästa animerade långfilm: "Batman: Gotham by Gaslight". I det stora hela mycket bra extramaterial.

1. Lite lätt oväntade röstskådespelare i filmen. DC:s klassiska trio görs här av Kyle MacLachan (Superman), Lucy Lawless (Wonder Woman) och Jeremy Sisto (Batman).

2. Andra viktiga karaktärer spelas av David Boreanaz (Hal Jordan/Green Lantern), Miguel Ferrer (J'onn J'onzz/Martian Manhunter), Neil Patrick Harris (Barry Allen/The Flash) och Kyra Sedgwick (Lois Lane).

3. Dessutom kan man i en biroll hitta Brooke Shields.

ANDERS JAKOBSON (2018-03-22)