Negan och Ricks kamp om och om igen

Sällan har en säsong varit så ointressant trots att det händer saker hela tiden som den åttonde omgången av "The Walking Dead". Säsong åtta handlar om kampen mellan Ricks gäng och Negans gäng. De överfaller varandra, de dödar varandra och de hotar varandra. Hela tiden! Och det blir rätt trist. Man har dessutom lagt till så många karaktärer nu att man inte orkar hålla reda på vilka alla är, och man bryr sig inte heller. Negans nyskapande (för serien) terror som kändes så fräsch i början börjar även den bli tjatig.

Man drar faktiskt ut på det så länge och så mycket att man som tittare helt tappar intresset och får känslan av att seriens manusförfattare tänkt något i stil med att "ojdå, nu är vi ju klara med händelserna men det är fem avsnitt kvar, hur fyller vi dem? Jag vet, vi kopierar manuset från de fem tidigare avsnitten och ändrar lite så är det klart. Nu går vi och fikar".

Det smärtar mig att skriva detta för jag var ett stort, och jag menar stort, fan av serien när den började. Det har dock avtagit allt eftersom säsongerna rullat på och nu när jag ser serien sitter jag mest och tänker på hur mycket jag saknar The Governor.

Men om vi ska försöka se positivt på serien så är det väl att man nu kommit till en brytpunkt. Problemet med Negan löste sig om än på ett ganska oväntat sätt och man kan gå vidare och bygga denna värld som Rick och framförallt Carl ser framför sig. En värld där alla lever i harmoni. Ni som läst serien såg och kände igen hintarna till vad som komma skall som vi fick under säsongens gång. Tyvärr struntade man i att gå vidare med det. Man skulle lätt kunnat lägga till en liten teaser i slutet av säsongen. Nu väljer man att inte göra det men jag törs lova att när nästa säsong börjar har saker och ting ändrat sig ordentligt. Fram till dess kommer jag fokusera på andra serier…

Vi får en hel del bakom kulisserna-material och en del är intressant medan annat känns lite som en upprepning…i alla fall när man ser allt i ett svep. Vi får höra mycket om Rick och den stora fighten med Negan men också en hel del om den karaktär som dör i säsongen. Jag tänker dock inte avslöja vem det är… Helt okej extramaterial, men precis som serien går även det lite på tomgång.

1. Det känns som om det börjar bli dags att avsluta serien. Den drar fortfarande många tittare men det vore supertrist om den blir helt urvattnad innan man lägger ner.

2. Daryl och Carol behöver dö, så är det bara.

3. En nionde säsong är bekräftad.