Flygplansovänligt relationsdrama

I komedin "Titta vi flyger!", som ju utspelar sig på ett flygplan, visas en film med kraschande flygplan. Ironiskt värre. Med det sagt så ställer sig "The Mountain Between Us" bredvid "Cast Away" och "Flight" som en film som är totalt olämplig att visas under flygresor, och har man svårt för flygolyckor överlag ska man kanske välja en annan film. Filmens krasch är jobbigt realistisk.

Idris Elba och Kate Winslet spelar två människor som blir strandsatta på en flygplats. Han spelar Ben, en kirurg som måste ta sig till New York via Denver för att utföra en svår operation. Hon spelar Alex, en fotojournalist som ska göra samma resa för att hinna hem till sitt eget bröllop. Men flygplanet till Denver är inställt och det finns inget sätt för någon av dem att ta sig hem reguljärt. När Alex överhör Bens diskussion med en flygbolagskvinna föreslår hon att de gemensamt ska hyra en pilot som kan ta dem dem till Denver i ett litet plan. Piloten Walter (Beau Bridges) kör dem och sin egen hund mot Denver, men mitt när de är över Klippiga bergens snötäckta toppar får Walter en stroke och de störtar ned i en vansinnig fart.

Ben och Alex och hunden överlever. Hunden har klarat sig allra bäst, och Alex sämst. Hon har fått något sorts benbrott och är inte vid medvetande. Lyckligtvis är ju Ben läkare och kan rationellt och logiskt ta itu med situationen. När Alex väl kvicknar till liv inser de allvaret i situationen. Det finns inget att ta sikte mot från den bergstopp där de kraschlandat och deras förnödenheter är knappa. Ben vill att de ska stanna kvar för någon måste ju leta efter dem, medan Alex är mer ivrig att ta sig därifrån så fort hon kan röra sig någorlunda. Viljorna går isär, men det blir ändå så att de ger sig av i jakt efter civilisation och hjälp.

Äventyret är dramatiskt, nästan lite för dramatiskt, och som tittare förstår man att de kommer att klara sig, men vad är det som sker med dem under strävan efter att överleva och vad blir de för människor efteråt?

När det kommer till kritan är "The Mountain Between Us" mer av ett romantiskt drama än ett äventyr. Historien har några uppenbart dramatiska vändningar för mycket för att det ska kännas trovärdigt, och det är lite synd. Historien hade tjänat på att tonas ned lite grann.

Kemin mellan huvudrollsinnehavarna är god. De är båda två väldigt duktiga skådespelare som har nyanser i sitt spel som hjälper till att göra både karaktärerna och historien intressanta, men samtidigt känner jag efter de knappt två timmarna filmen håller på att det inte är någon blivande klassiker vi har att göra med. En givande film för stunden men kanske inte så mycket mer.

Den första bakomfilmen om att skapa kemi mellan skådespelarna faller snabbt in i det numera så otroligt uttjatade formatet där det bara strösslas lovord över de inblandade. Så ointressant.

Då är de efterföljande bakomfilmerna om inspelningen och stuntsekvenserna mer intressanta. Jag blir lite förvånad över att så pass mycket ändå är inspelat på verkliga platser. De säger i filmen att det görs alldeles för mycket greenscreen-filmer nu för tiden, och det är ju visserligen sant, men vad som dessvärre också är sant är att de sekvenser där greenscreens använts är uppenbara och inte överdrivet välgjorda...

Ett knippe bortklippta scener och kommentarer från regissören Hany Abu-Assad finns också att avnjuta.

1. Både Idris Elba och Kate Winslet är från England och i den här filmen är även Elbas karaktär det. För mig känns det som att Winslet väldigt sällan spelar britt, vilket leder till att jag blir förvånad över hennes naturliga uttal i extramaterialet.

2. Filmen har en "baserad på en verklig händelse"-känsla (precis som "Cast Away") men är helt fiktiv och dessutom baserad på en roman av Charles Martin.

3. Som labradorägare blir jag förstås glad när en duktig labbe har så stor del av handlingen!

ANDERS JAKOBSON (2018-04-23)