Dansk variant av apokalypsen

"The Rain" är något så ovanligt som en dansk serie om apokalypsen. Dock handlar det här inte om något zombievirus som släpps ut utan det är nu frågan om regn. Alla som träffas av regnet dör en plågsam död där man spyr och har svåra smärtor. Vi får följa ett syskonpar, Simone och Rasmus, som tillsammans med deras mor låses in i en bunker som ägs av företaget som deras far jobbar för. Samma företag som orsakat det giftiga regnet som nu pappan måste ut och fixa. Modern hamnar ute i regnet och dör och syskonen tillbringar själva de kommande sex åren instängda i bunkern. Då, efter sex år, lyckas några personer ta sig in i bunkern på jakt efter mat. Frågan är nu vad som händer med Simone och Rasmus?

Jag hade inte så höga förväntningar på serien men blev positivt överraskad. Danskarna lyckas faktiskt göra en riktigt bra serie. Under åtta avsnitt får vi följa syskonen och deras kamp för att hitta pappan igen och få en förklaring på vad det är som händer. Skådespelarna gör bra insatser och de är alla rätt trovärdiga. Det enda man kan klaga på lite är att det emellanåt känns lite sommarlovsmorgon och att vissa saker händer ganska snabbt. Jag tänker framförallt på när de träffar den sektliknande gruppen människor som till en början verkar leva i total harmoni mitt ute i ingenstans. Här händer allt väldigt snabbt och hade man haft mer tid till sitt förfogande kunde man med fördel låtit detta tagit lite längre tid.

Men överlag är "The Rain" bra. Personligen har jag lite svårt för just danska men här fungerar det och det är inget jag fokuserar på. Och visst det finns några småsaker som får mig att fundera men inget som inte går att leva med. Rasmus förändras rätt mycket på sex år medan Simone bara ändrar frisyr. Men som sagt, det kan jag leva med för serien är underhållande och i det mesta riktigt bra. Sen känns det alltid lite lågbudget när karaktärerna inte pratar engelska, men som sagt, jag tycker ändå man lyckas bra här.

1. Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte kom en andra säsong.

2. Vi ser en del svenskar under seriens gång.

3. Detta är den första danska originalproduktionen för Netflix.