Slutet gott, allt gott... eller?

"The Americans" har nått sitt slut. Sex säsonger blev det och sen hade man berättat den historien man ville berätta. Under säsongen dras snaran åt kring familjen Jennings. Eller i alla fall Elizabeth, Philip och Paige. Henry är fortfarande lyckligt ovetande när det gäller vad hans familj egentligen håller på med och med honom i väg på universitetet blir det naturligtvis lättare för de andra att jobba som spioner. Alla utom Philip då. När vi kommer in i säsongen har han nämligen lagt spioneriet på hyllan och satsat allt på resebyrån. Det går dock sådär och han kämpar med att få finanserna att gå ihop. Detta medan Elizabeth jobbar ännu hårdare som spion. Ett toppmöte ska ske och inte nog med att hon måste kämpa mot amerikanarna det finns nu också en splittring i Ryssland där några vill bevara det de har i dag medan andra sätter stort hopp till Gorbatjov och hans förändringspolitik.

"The Americans" har länge varit en favoritserie och jag är så lycklig att kunna meddela att de lyckas få till ett bra slut. Det finns en liten tråd som jag kan tycka att man kunnat lösa lite bättre men annars är jag nöjd. Jag är nöjd med Elizabeth och Philips öde. Jag har som sagt följt dem i sex säsonger och även om de i seriens ögon är skurkarna så ser man som tittare dem som hjältar och det var inte självklart om de skulle klara sig och få leva lyckliga eller åka fast och få skaka galler eller kanske till och med dö. Vilket det blir tänker jag inte avslöja. Det vore för taskigt men jag är nöjd med det man valde.

Stan då? Grannen som jobbar på FBI. Vad hände med honom? Jodå, han får ett trovärdigt slut även han. Jag tänker inte berätta om han avslöjade sina grannar eller om han avslutade serien lika ovetande som han började men även hans öde fungerar och är tillfredsställande.

Blir det mer "The Americans" då? Nja, serien i sig är slut nu men man lämnar vissa trådar som man skulle kunna börja dra i om man så vill. Personligen hoppas jag man låter bli. Spinoffer blir sällan så bra som man vill att de ska bli. Visst det finns undantag men de är för få för att i alla fall jag ska önska att man försöker. Nä, låt serien vara nu. Den var underbar i sex säsonger och fick ett tillfredsställande slut. Vad mer kan man önska?

1. Jag kommer sakna serien. Faktum är att jag redan nu funderar på att se om den.

2. Hela ensemblen är lika bra nu som de var i säsong ett.

3. En negativ sak är att Keri Russell som spelar Elizabeth är värdelös på att fejkröka. Det ser så fejkat ut att det blir lite pinsamt tyvärr.