Afrofuturistiskt tillskott till Marvelvärlden

För inbitna serie- och Marvelfans har utökningen av Avengersstallet med Black Panther varit efterlängtat. Personligen har jag ingen tidigare relation till karaktären i tecknad form, men gillade verkligen introduktionen i "Captain America: Civil War" där figuren tillsammans med nya Spider-Man var den stora behållningen. Att det är viktigt att den här filmen har gjorts är tveklöst. Den bär med sig Afrika som en plats för superhjältar och visar att den här genren inte enbart består av vita karaktärer.

Gör man lite research kring karaktären finner man snabbt att Black Panther har tre utmärkande fiender: Erik Killmonger, Man-Ape och Klaw. Samtliga är med i filmen. Klaw, eller Ulysses Klaue (Andy Serkis), kunde vi se som hastigast redan i "Avengers: Age of Ultron". Han är en av de få som känner till det afrikanska landet Wakandas verkliga hemlighet. Utåt sett är det ett fattigt land utan import/export eller biståndshjälp, men Klaue vet att landet sitter på en enorm rikedom i materian vibranium som Wankanda utvecklat till teknik av högsta klass. Hjälpmedel så väl som vapen. Han har länge varit Wakandas fiende och stulit vibranium för att använda i kriminellt syfte.

T'Challa (Chadwick Boseman) är den rådande Black Panthern och efter faderns död i "Captain America: Civil War" är det dags för T'Challa att krönas till Wakandas kung. Detta sker i en ritual där han först blir av med de krafter som en Black Panther bär och sedan kan utmanas av någon av de fem stammar som gemensamt bildar landet. Endast M'Baku (Winston Duke), Jabarifolkets ledare (och den som i serierna kallas Man-Ape) gör anspråk på tronen och en våldsam kamp inleds, ur vilken T'Challa går segrande.

T'Challa är omringad av starka kvinnofigurer. Hans mamma Ramonda (Angela Bassett) är en respekterad matriark. Nakia (Lupita Nyong'o) är T'Challas kärleksintresse men hon är mer intresserad av att hantera orättvisor runt om i världen. Okoye (Danai Gurira) är ledare för Wakandas militärstyrka som enbart utgörs av kvinnor och slutligen har vi Shuri (Letitia Wright) som är hans supersmarta lillasyster och tekniskt ansvarig i landet. Det är hon som utvecklar tekniska produkter som T'Challa har användning av i rollen som Black Panther.

Ett möte med Klaue i Korea leder till att T'Challa återser CIA:s Everett K. Ross (Martin Freeman) och det leder så småningom att Erik Killmonger (Michael B. Jordan) tar sig till Wakanda med ambitionen att ta över landet och använda resurser och teknologi till att sätta Wakanda på kartan, något som tvingar Black Panther till att slåss för liv och land.

"Black Panther" blev en enorm succé på bio. Just nu är den den nionde mest inkomstdrivande filmen genom tiderna, i Marveluniversumet enbart slagen av de tre "Avengers"-filmerna. Publiken gick jublande ut ur salongerna och vrålade "Wakanda forever!". Så fantastisk tycker inte jag att den är. Det är grovt generaliserat en ganska typisk superhjältefilm som visserligen vinner på att den utspelar sig i en ny och annorlunda miljö. När trailers till filmen kom och man fick se teknologin och designen av Wakanda stötte jag på uttrycket "afrofuturistiskt" och gillade det skarpt. Designen är tydligt afrikansk med klara färger, mönster och traditioner, men samtidigt spännande futuristisk med en teknologi som känns mer relaterad till modern teknik än till något sci-fi-hittapå.

Det, och - för all del - tydliga och bra karaktärer är det jag bär med mig från filmen snarare än att historien i sig är något golvande. Men: Nu är Black Panther och Wakanda introducerade i full skala och både karaktärer och historier kan utvecklas i nya sammanhang, och jag ser fram emot mer.

3D-VERSION

En extra dimension ger förstås alla superhjältefilmen en bonusskjuts. Så även här, där 3D:n mest kommer till sin rätt inne i Wakandas centrala vibranium-berg, men även på de öppna fälten där slutbataljerna äger rum.

Fyra featuretter på nästan en halvtimmes speltid avverkar 1) karaktären Black Panther, både historiskt sett från serietidningarnas värld och från "Civil War"-introduktionen, 2) Wakanda och Afrika och hur landet skapats utifrån olika inspirationskällor och referenser, 3) kvinnorna runt Black Panther, samt 4) teknologin med vapen och annat. Bra bakommaterial som grundläggande fördjupning.

Lite djupare än så går det att hitta i ett sorts rundabordsamtal med folk från både serietidningarna och filmens värld. Här samsas gamla serieförfattare med nya samt filmmanusförfattare, producenter och regissör. Otroligt kul att få så många olika röster på en och samma gång. Ett kul komplement till det övriga bakommaterialet.

Några minuter med bloopers och en rad borttagna scener bjuds även samt en kortare introduktion till filmen och ett kommentarspår, båda med regissören Ryan Coogler. En förhandskik på "Ant-Man and the Wasp" ges även, samt att vi får en utmärkt dramatisk sammanfattning av Marvels tio första filmår, från "Iron Man" till "Avengers: Infinity War". Perfekt om man känner att man inte riktigt har snurr på hur det hänger ihop.

Mitt enda minus är ett mycket litet sådant. Det gäller designen av menyerna på skivan där text ligger ovanpå ett svart-grått mönster som ska efterlikna Black Panthers dräkt. Otroligt svårt att läsa texten på den bakgrunden.

1. Filmen har en föredömligt tydlig och bra introduktion där vi får veta Wakandas historia, varför det finns vibranium där och hela mytologin kring Black Panther-karaktären. Förutsättningarna sätts snabbt och smidigt.

2. Inför framtida förekomster av Black Panther så tycker jag att man gör bort sig lite genom att [SPOILER]ha ihjäl Andy Serkis karaktär redan i första filmen. Han hade jag gärna sett mer av, speciellt som han verkar vara så framträdande i originalserierna.[/SPOILER] Lite trist.

3. Kanske är jag lite indoktrinerad efter att ha plöjt "Fantomen" under hela uppväxten, men den första scenen med Black Panther i filmen känns som något ur "Fantomen". Den där halvt osynliga karaktären i djungeln som sätter skräck i sina motståndare. Det är bara Onda märket-ringen som saknas!

ANDERS JAKOBSON (2018-07-05)