En nystart som sannolikt inte leder vidare

För runt 20 år sedan förälskade jag mig i dataspelet "Tomb Raider", så till den milda grad att det var avgörande när jag skrapade ihop fler tusenlappar än jag hade råd med till min första PC. Jag drog den här storyn i detalj för tio år sedan när jag kompletterade vårt arkiv med recensioner av de två "Tomb Raider"-filmer som gjordes med Angelina Jolie i rollen som hjältinnan Lara Croft.

Filmerna var inga dundersuccéer och film två "Tomb Raider: The Cradle of Life" tog död på filmfranchisen. Som dataspel har serien tuffat på med ett femtontal titlar och denna reboot-film är delvis baserad på spelrebooten med samma namn från 2013, och nu är det Alicia Vikander som får ha håret i en fläta och ränna runt i linne och bjuda på action så det rinner över. Det måste förstås ses som en fjäder i hatten för Vikander att få fronta en stor actiontitel, men å andra sidan har hon redan en Oscar (vilket även tidigare Lara Croft, Angelina Jolie har) och då sitter fjädern där redan.

Nåväl. Det är tydligt i filmens inledning att Lara växt upp med bara sin pappa Lord Richard Croft (Dominic West) efter att mamman dött. Men Richard stannar inte heller kvar - han är besatt av en legenden om Himiko, en drottning med makt över liv och död som finns begravd någonstans. Många är ute efter att hitta henne och när Richard funnit en ledtråd gör han sitt svåraste val och lämnar Lara. Han kommer inte tillbaka.

Sju år senare har pappans försvinnande påverkat Lara totalt. Hon har ignorerat den rikedom som familjen bär på - både en stor herrgård och ett omfattande företag - och hon har även struntat i att gå på universitet och allt annat som hon förväntades göra som en Croft. När hon hamnar hos polisen blir hon uppsökt av Ana Miller (Kristin Scott Thomas) från pappans bolag som menar att det är dags att Lara skriver under papper som dödförklarar Richard så att arvet tillfaller henne, annars försvinner alltihop. Motvilligt bestämmer sig Lara för att skriva under men blir distraherad när pappan lämnat en pusselpresent till henne, vilket leder henne till ett hemligt rum i herrgården där Richards samlade research finns.

I pappans fotspår reser hon till Hong Kong och vidare till en svåråtkomlig ö där
Mathias Vogel (Walton Goggins) från den onda organisationen Trinity leder är långdragen arkeologisk expedition som letar efter Himikos grav och det är först nu det riktiga äventyret börjar och vi så småningom hamnar i den typ av fällor-i-gravkammare-action som jag känner igen från alla timmar framför PC:n.

Å ena sidan: Alicia Vikander fungerar fint i rollen som actionhjältinna och miljöerna är finfina med en del typiska dataspelsliknande inslag som jag ler lite år. Å andra sidan: Filmen känns trög och tyvärr inte som den klockrena start på en ny franchise den skulle kunna bli. Hur mycket jag än minns glädjen dataspelet gav mig på 90-talet kan jag inte lura mig själv till att tycka att filmerna är perfekta actionäventyr. Jag lyckades lura mig lite med första "Tomb Raider", men inte längre.

Så, tyvärr, "Tomb Raider" i ny skrud kommer nog inte leda till fler filmer med Alicia Vikander som Lara Croft.

Då vi inte tagit del ett fysiskt ex av filmen kan vi inte recensera extramaterialet.

1. Alicia Vikander var 29 år gammal när hon spelade in filmen, och Angelina Jolie var 26 när hon först spelade Lara Croft. Jag får inte ihop det - för mig känns Jolie äldre.