Modigt men tunt personporträtt

Under nästan 2 000 år har nya testamentet, skildringen av Jesus budskap och eftermäle, varit helt felaktigt. Det är i alla fall den tes som filmmakarna valt för att skildra Maria Magdalenas liv och betydelse under tiden för Jesu vandringar på jorden. Delvis uppbackad tolkare och forskare från nutiden kastar man myten om Maria Magdalena som horan som Jesus förlåter helt åt sidan. I stället målas ett komplext porträtt upp av kvinnan som blir Jesus främsta lärjunge, och till slut den enda av lärjungarna som förstår hans budskap.

Filmen tar god tid på sig i början med att etablera Maria Magdalena som en kvinna som inte riktigt passar in i den rådande kvinnonormen. Det är tydligt att man velat skildra henne som en sökare som letar efter sitt kall, efter en plats och tid där hon kan passa in. Hon hittar det när hon för första gången hör Jesus predika och efter det får vi följa vandringen mot Jerusalem, alltid med linsen mot Maria Magdalena eller det hon betraktar.

Det här är inte någon försiktig eller slätstruken tolkning av de gamla skrifterna. En och annan traditionalist lär ha svårt att svälja att några av lärjungarna ser Jesus förmåga att samla folket som en möjlighet att starta en väpnad revolution. Likaså att man för fram tesen att de övriga lärjungarna missförstod Jesus predikningar. Att det bara vara Maria Magdalena som förstod att Guds rike inte var en plats de skulle komma till. Det är en intressant tanke och idé som ger filmen lite extra existensberättigande.

För den är därtill för tunn för att ses som ett komplett personporträtt av Maria Magdalena. Därtill tycker jag också att Rooney Maras insats svajar. Hon försöker för mycket och går igenom halva filmen och ser lidande ut utan att det förmedlar så mycket mer. Visst har hon som giftasmogen kvinna en utsatt position i familjen men att jämt gå omkring och se ut som att hon har begynnande magsår?

Som helhet är det en stillsam film som regissör Garth Davis skapat. Mycket plågade, lågmälda röster. Dialog i mängder och däremellan melankolisk och tungsint musik ifrån kompositören Jóhann Jóhannsson, detta är för övrigt hans sista filminsats då han avled tidigare i år. Bildmässigt är det närmast hypnotiska scener som avlöser varandra och Joaquin Phoenix intensitet och smärta skär nästan igenom rutan när Jesus ser vad prästerna har gjort med guds tempel i Jerusalem. Med Phoenix prestation som måttstock är det lätt att se hur mycket som saknas i Maras.

"Maria Magdalena" är en ganska modig film med ett beundransvärt budskap och jag hoppas att den här trenden med filmer med bibliska teman (se Tre saker) för med sig fler intressanta alster som det här.

Två små videoklipp följer med. Den ena låter en del av skådespelarna kommentera sina rollkaraktärer. Den andra tar upp regin. Men på cirka två minuter vardera hinner väldigt lite bli sagt.

1. "Maria Magdalena" filmades redan 2016 men då skandalen kring Harvey Weinstein briserade så drogs filmens releasedatum in och man fick leta efter en ny distributör.

2. Rooney Mara och Joaquin Phoenix har gjort tre filmer ihop hittills. Förutom denna även "Her" (2013) samt "He won't get far on foot" (2018).

3. Det verkar vara en liten trend med att filma, eller basera film på, bibelstycken nu. Förutom den här filmen spelar Joseph Fiennes huvudrollen i "Risen" (2016) om en romersk jakt på Jesus kropp efter återuppståndelsen. I år släpptes "Samson" om den övernaturlige juden vars hår var nyckeln till hans styrka samt "Paul, apostle of Christ" där Jim Caviezel spelar Paulus som går från att förfölja kristna till att bli en av de förföljda.

THOMAS HELSING (2018-08-16)