Mörk skräck under den nostalgiska ytan

Det lättaste sättet att beskriva något i en recension är med hjälp av jämförelser och med det sagt är kanadensiska "Summer of 84" som en blandning av "Fönstret mot gården" och "Stranger Things". Det sistnämnda för att filmen skildrar ett kompisgäng om fyra tonårskillar under 80-talet och det förstnämnda för att en av dem misstänker att sin granne är en seriemördare.

Det är Davey (Graham Verchere) som misstänker att hans ensamstående granne Wayne Mackey (Rich Sommer) inte enbart är den uniformsbärande polisman har är till vardags utan även är den seriemördare som gäckar i trakten, en mördare som skördar barn och ungdomar. Davey grundar det i att han tycker sig ha sett en av de försvunna barnen hemma hos Mackey och dessutom verkar grannen syssla med märkliga saker hemmavid som inte har en naturlig förklaring.

Hans närmaste gäng Eats (Judah Lewis), Woody (Caleb Emery) och Farraday (Cory Gruter-Andrew) samt granntjejen Nikki (Cory Gruter-Andrew) som Davey är förtjust i vigs in i hans misstankar och de börjar kartlägga och smyga på Mackey. De kommer så pass långt att de hittar saker som onekligen kan tolkas som bevismaterial, men har de verkligen rätt i sina misstankar, eller finns det en logisk förklaring till Mackeys beteende och de bevis gänget hittar?

Utan att säga för mycket känns det som om "Summer of 84" går ett litet steg längre än vad den här typen av filmer brukar göra och från att ha varit något av en ungdomsthriller har filmen en skräckfylld final och ett oerhört mörkt slut som känns oväntat och obehagligt. Fram till dess är historien en ganska realistisk gestaltning av 15-åriga killar som antingen tänker på popkulturella saker som arkadspel och "Star Wars", eller - och definitivt i allt större utsträckning - tjejer och sex.

Varför filmen utspelar sig 1984 kan man fundera kring. Det finns inget speciellt syfte för grundhistorien men kanske för att skildra en tid då folk umgicks utan skärmar och moderna distraktioner inte fanns med i bilden. Visserligen kommunicerar grabbarna med hjälp av enkla walkietalkies på ett sätt som påminner om en chat-tråd om än betydligt mer analogt. Det kan ju också vara ett sätt att haka på den rådande nostalgitrenden som "Stranger Things" och "Det" skapat...

Filmens skräckinslag kommer långt in i historien men effekten är träffande. Historien cirkulerar kring en tanke om att "även seriemördare bor granne med någon" och det är förstås en tanke som kittlar på ett otrevligt vis...

Lite trailers bjuds som bonus.

1. Kul att se Rich Sommer i en sådan här roll. Han har i de flesta sammanhang jag sett honom tidigare ofta gjort lite mesiga karaktärer.

2. Filmen har tre regissörer François Simard, Anouk Whissell och Yoann-Karl Whissell som jobbat ihop länge. Manuset har dock Matt Leslie och Stephen J. Smith skrivit och så vitt jag kan se debuterar de med det.

3. I en scen i en arkadhall kan man se spelet "Polybius" med en "Out of order"-skylt. Spelet är en så kallad urban legend där det påstås att spelet var otroligt beroendeframkallande men att det också var ett sätt för "Men in black" att samla data om spelarna. Spelmaskinen har figurerat i ett avsnitt i "The Simpsons".

ANDERS JAKOBSON (2018-12-21)