Uppgång och fall, fast för olika personer

En bra story är en bra story och kan därför berättas gång på gång. Det gäller "A Star is Born" som sammanlagt finns i fyra versioner. Originalet gjordes 1937 och fick i Sverige titeln "Hollywood" och skiljer sig från de senare versioner då den utspelar sig i filmbranschen. Det gjorde även "En stjärna föds" med Judy Garland och James Mason från 1954. Först 1976 när Barbra Streisand och Kris Kristofferson gjorde huvudrollerna blev det en musikfilm och det är i den skruden vi även hittar den senaste versionen.

Alla versioner har samma upplägg: En alkoholiserad manlig stjärna hittar en ung kvinnlig talang som slår igenom och blir än ännu större stjärna medan mannens öde är desto dystrare. Uppgång och fall, fast för olika personer. Bradley Cooper (även regi) spelar superstjärnan Jackson Maine som upptäcker Ally Campana (Lady Gaga) när han super till på den bar där hon framträder. Jackson blir golvad av talangen och under en lång natt lär de känna varandra och Ally känner sig till slut så pass bekväm att hon sjunger upp lite snuttar hon jobbat på.

Dagen därpå bjuder Jackson in Ally till sin nästa konsert där det visar sig att han gjort klart låten (den Oscarsvinnande "Shallow) och mer eller mindre tvingar henne att sjunga den med honom inför en ovetande jättepublik. Succén är ett faktum och Ally blir kort därefter en del av hans band och får ta mer och mer plats under konserterna. Ett genombrott som dels leder till att de blir förälskade i varandra och dels till att Ally snart får sin egen karriär. Där formstöps hon lite märkligt nog till en ganska trist popartist, vilket är ganska långt från den råtalang Jackson hittade, men han stöder henne ändå.

Det är något visst i sekvensen där en stark låt skapas. Min favorit är scenen i underbara "Once" där killen och tjejen jammar fram låten "Falling Slowly" (som även den vann en Oscar). Alla bitar faller liksom på plats. Även om "Once" inte var en variant på "A Star is Born" så tänker jag på den irländska pärlan när jag ser Coopers film. "Shallow" är en fantastiskt stark låt med den där förbluffande egenskapen att den kryper in under huden på lyssnaren. Den har för evigt grävt sig fast i musikhistorien, och det finns även mer bra musikaliskt att lägga på minnet. Dock inte Allys popkarriär som känns väldigt märklig i sammanhanget och ett ganska underligt val för karaktären som fram till dess visat mycket skinn på näsan. Trovärdigheten är lite sisådär, och det är givetvis ännu svårare att tugga i sig att Jackson klinkade ihop resten av "Shallow" på några timmar...

Kemin mellan Cooper och Gaga är bra och Cooper gör en bra sluskfigur som stirrar för djupt i flaskan för ofta, som lider av en plågsam tinnitus och en skakig relation till storebrodern och turnéledaren Bobby (Sam Elliott) och Gaga känns väldigt naturlig i sitt skådespel. Hon är ju ingen debutant som många verkar tro även om rollen som Ally tveklöst är den största hon gjort.

Filmen tar givetvis inte slut när Ally får sitt egna genombrott och resten av historien rör sig i mörkare marker. "A Star is Born" är en film som spelar på känsloregistret. Det är en bra och gripande film och det är inte förvånande att historien gjorts gång på gång för nya generationer. Sannolikt är denna version inte den sista tolkningen av storyn, men fram till nästa version kommer den här att få samma klassikerstämpel som föregångarna.

Den halvtimmeslånga bakomfilmen om filmens tillkomst är föga oväntat indränkt i positiva ordalag mellan de inblandade, men det är även en bra inblick i processen kring att hitta karaktärerna, för Bradley Cooper att hitta sin registil, musikens inriktning och betydelse i storyn och inte minst att forma Lady Gaga till en skådespelare. Det blir en givande titt som glider ifrån det tröttsamma smörandet till något djupare. Kul att även få se bitar från filmens rundabordsläsning där Lady Gaga brister ut i sång som golvar somliga kring bordet, och även denna recensent. Jävla "Shallow" alltså... Det är en låt som är omöjliga att värja sig från...

Och apropå musik är resten av extramaterialet vikt åt det. Det finns lite jams och musikvideor samt direktaccess till filmens musiknummer. Perfekt för den som inte vill se hela filmen.

1. Av sammanlagt sju Oscarsnomineringar blev det bara en vinst, men det var väl ändå i rätt kategori.

2. Lady Gaga propsade på att hon och Bradley Cooper skulle sjunga live i filmen, vilket ledde till att Cooper fick ta omfattande sånglektioner. I extramaterialet framgår det att han tog sin uppgift på stort allvar.

3. [SPOILER - läs enbart om du sett filmen] Filmens sista musikframträdande gör Ally efter att Jackson har dött och i verkligheten sjöng Lady Gaga bara någon halvtimme efter att hon fått veta att hennes bästa vän hade avlidit i cancer. [/SPOILER]

ANDERS JAKOBSON (2019-03-01)