Mr Mercedes blir Mr Källare

Den andra säsongen tar vid ganska exakt där den första slutar. Så ville jag skriva men sen såg jag om första säsongen och insåg att det gör den inte alls. I stort är det sant, men i slutet av första säsongen kommer Bill hem från sjukhuset medan han när den andra börjar fortfarande är kvar. Detta spelar ingen större roll men det är intressant att se hur filmskaparna kan lura en att tro att de fått till den perfekta övergången.

Hur som helst. Säsongen börjar med kvällen då både Bill och Brady hamnar på sjukhuset. Därefter får vi se hur Bill återhämtar sig medan Brady ligger kvar i ett slags koma. Vi som tittar vet dock att han finns därinne. Man har nämligen visualiserat det genom att låta Brady sitta hemma i sin källare och via dataskärmar se det som hans ögon ser. Ett ganska effektivt sätt att gestalta att någon ligger i koma men frågan är om det skulle hålla i en hel säsong. Mr Källare i stället för Mr Mercedes?

In på scen träder då doktor Felix Babineau med fru. Tillsammans har de (eller framförallt frun) samarbetat med ett kinesiskt företag för att testa en ny medicin. Turligt nog är det en medicin som skulle kunna hjälpa Brady och efter lite påtryckningar så ger också Felix honom några doser. Och precis som önskat får detta Brady att börja vakna till liv…

Så mycket mer än så vill jag egentligen inte säga om handlingen för att inte förstöra den. Dock kan jag säga att jag gillar det mesta med säsongen. Jag gillar dock inte Felix Babineaus fru. Hon är mest irriterande och man vill bara att hon ska försvinna. Hon känns allt annat än genuin och hon känns väldigt platt. Som ett Stephen King-fan reagerar jag också lite på att de lämnat böckernas handling. Man har helt hoppat över andra boken i serien och gått direkt på den tredje. Dessutom har man ändrat det mesta. Men så blir det ibland och jag kan köpa det. Det jag stör mig lite på är de sista avsnitten där det börjar barka iväg. Det blir orealistisk och karaktärerna handlar inte som de borde.

Men säsong två får trots det godkänt. Att sen slutet är väldigt oväntat gillar jag.

1. När säsongen var över var jag beredd att säga tack och adjö till serien men nu visar det sig att det kommer en tredje säsong nästa år.

2. Jag saknar Bradys mamma.