hemskt att du inte vill titta!

Tänk dig att du rätt vad det är kan se något så hemskt att du inte ser någon annan utväg än att ta livet av dig. Det är vad som händer i "Bird Box". När filmen börjar ser vi hur Malorie flyr på en fors i en liten eka med två små barn. Hon kallar dem bara för Boy och Girl och vi vet inte vad det är som händer. Det vi vet är att de har ögonbindel alla tre och hon förbjuder dem att titta. Varför vet vi inte, men samtidigt som de flyr nerför floden så får vi varvat med att vi ser vad som händer dem veta vad som hände för fem år sedan då allt började…

Det började i Ryssland och Asien och rapporterna sa att folk helt plötsligt började ta livet av sig. Ingen visste varför. När så Malorie och hennes syster är på väg tillbaka från ett besök hos Malories förlossningsläkare händer det även hos dem. Folk börjar ta livet av sig. De kastar sig framför bilar, kör in i hus eller klättrar in och sätter sig i brinnande bilar. Helt oförklarligt drabbar det även Malories syster. Malorie får hjälp av några för henne okända människor och tillsammans räknar de ut att de som tar livet av sig helt plötsligt sett något. Något så hemskt att de inte ser någon annan utväg än att ta livet av sig.

Jag gillar upplägget och jag gillar skådespelarna. Som Malorie ser vi Sandra Bullock och även om vi inte har för vana att se henne i otäcka filmer fungerar hon väldigt bra här. Vi ser även John Malkovich i en av rollerna och Sarah Paulson som Malories syster Jessica. Den enda svagheten som filmen har är att man inte riktigt vågar låta den vara så hemsk som den borde vara. Man sockrar den lite vilket gör att den känns lite tillrättalagd och inte så rå och hemsk som jag hoppades på. Man fegar ur lite. Men den är helt klart sevärd och trots att den är över två timmar lång blir det aldrig tråkigt.

1. Filmen bygger på en bok med samma namn av Josh Malerman.

2. Titeln kommer från att Malorie har med sig en låda med några tamfåglar i eftersom de reagerar när det hemska är i närheten.

3. Jag gillar hur filmen hoppar mellan nutid och dåtid.