Holy ”fuck Batman”, Batman!

I mitten av 80-talet gavs det fortfarande ut superhjälteserietidningar i Sverige. Två titlar var Serietidningen och Gigant, båda riktigt tjocka serietidningar som återgav DC-serier i svartvitt. Det var i några av dessa tidningar som jag först stötte på superhjältesammansättningen Nya tonårsgänget. I original aningens tuffare The New Teen Titans. Detta var några av DC:s yngre hjältar, ofta av sidekick-karaktär, som sammanstrålade i en egen Justice League-variant.

I den version jag läste var det sju karaktärer: Robin, Mirakelflickan, Blixtpojken, Starfire, Bortbytingen, Cyborg och Korpen. Några känner ni kanske igen från andra sammanhang, medan andra är lite mer obskyra. Mirakelflickan (Wonder Girl) är, beroende på vilken origin story man läser, en yngre syster till Mirakelkvinnan (Wonder Woman). Starfire är utomjordingen Koriand'r som i serien hade orange hy. Bortbytingen (Changeling/Beast Boy) är en grönfärgad lustigkurre som kan ändra skepnad till vilket djur som helst och Korpen (Raven) är en demonisk enstöring.

Varianter på dessa fyra karaktärer och Robin utgör tv-serien "Titans" som är en originalserie för DC Universe, en ny streamingstjänst som ska samla DC-produktioner under ett och samma tak. Här i Sverige går den att se via Netflix. Robin, Dick Grayson (Brenton Thwaites) är huvudpersonen i serien. Han har sedan en tid brutit upp samarbetet med Batman och flyttat till Detroit där han jobbar som polis. Dock har han Robin-dräkten att ta på sig när det behövs, och när han gör blir det våldsamt värre.

Här förvånar "Titans". Det är i särklass den råaste tv-serien med DC-karaktärer på marknaden just nu. Både "Arrow" och "Gotham" har generellt sett ett mörkare, råare och mer våldsamt stuk än de andra serierna, men "Titans" tar det ett snäpp till. Det är möjligtvis mer jämförbart med Marvels Netflixserier, främst "Daredevil" och "The Punisher" eller för den delen det realistiska våld som gjorde att "Watchmen" stod ut när den kom. När Robin bankar skiten ur buset skvätter blodet, och det blir både frakturer och men. Lite av detta är seriens motor - Robin har blivit en kallare och våldsammare figur än den "Boy Wonder" han en gång var, och varför det blivit så utvecklas under säsongens gång.

Rachel Roth (Teagan Croft) är en tonårstjej som kommer in under Dick Graysons radar. Hon bär på ett mörker som hon inte vet vad det är och varför det finns inom henne, men det gör henne till en eftertraktad person som många vill ha tag på. Det gör att Dick måste skydda henne. Vilka krafter som finns inom henne är oklart från första början, men när hon väl börjar hantera dem är den stora frågan om hon är god eller ond. Rachel är på väg att bli Raven.

Gar Logan (Ryan Potter) är ytterligare en tonåring med speciella krafter som ansluter. Han kan byta skepnad och bli tiger, men mest för att skrämmas. I denna första säsong känns denna version av Beast Boy mest som ett bollplank. Koriand'r (Anna Diop) blommar heller inte ut under säsongen. Hon lider av minnesförlust och tror att hon är FBI-agenten Kory Anders, men minnesfragment och övernaturliga krafter gör henne till något mer. Hon hamnar också i gänget utan att hon riktigt vet varför.

Under säsongens gång träffar vi två obskyra DC-karaktärer som heter Hawk och Dove, eller Hank (Alan Ritchson) och Dawn (Minka Kelly) som är superhjältar Dick har en historia med. Vi träffar även den nya Robin, Jason Todd (Curran Walters) samt så småningom Donna Troy/Wonder Girl (Conor Leslie). Allt detta gör "Titans" till en överraskande serie. Man vet aldrig vad som ska hända härnäst samtidigt som det finns en tydlig riktning för denna första säsong.

Jag ska erkänna att jag var tveksam till "Titans" när den första teasern kom, i vilken Robin yppade "Fuck Batman", vilket mest kändes töntigt. Med med seriens elva avsnitt i bagaget så är tveksamheterna bortblåsta och i stället har jag fått se en superhjälteserie som jag vill se mer av. Formatet är annorlunda på ett positivt sätt och alla DC-flirtar är kittlande. Men framför allt har vi fått en skildring av Batman-universumet som är förvånansvärt bra, och säsongens sista avsnitt ger en variant av Batman som sätter avtryck. Dessutom har Robin i det här sammanhanget blivit en karaktär med betydligt mer djup och lager än den glada yngling man sett i tidigare filmatiseringar. Jag har ett större intresse för Batman-universumets utveckling i serietidningarna än vad jag faktiskt har läst, och förstår att detta inte är en unik skildring speciellt för tv-serien, men likväl gillar jag det. Det är Robins väg mot Nightwing.

Säsong 1 är bara början. Det är inte en linjär origin story, men den lägger en väldigt bra bas för något som kan utvecklas fint i nästa säsong. Lyckligtvis kommer den inom kort och jag är väldigt spänd på vad "Titans" och dess skapare kommer att bjuda på härnäst.

1. I serievärlden har fem personer utgjort karaktären Robin: Dick Grayson, Jason Todd, Tim Drake, Stephanie Brown och Damian Wayne. Vissa av dem har gått vidare till att bli relaterade karaktärer som Nightwing och Red Robin. Men i och med DC:s multiverse och omskakningar som "Crises on Infinite Earths", "Flashpoint" eller rebootsatsningen "The New 52" finns det fler varianter att hålla reda på. Att Robin bara är Robin är med andra ord inte alls sant.

2. De två medlemmar från serierna jag läste som inte är med i tv-serien, Cyborg och Kid Flash, nämns inte över huvud taget i "Titans". Sannolikt beror detta på att Kid Flash är en etablerad karaktär i "Arrowverse"-serierna och Cyborg filmats i "Justice League". Det skulle dock inte förvåna mig det minsta om de dyker upp på något sätt i framtida "Titans".

3. Beast Boy rekryteras mer eller mindre från en samling antihjältar som heter Doom Patrol, vilka syns i ett avsnitt. De kommer att få en spinoff-serie som med lite tur också hamnar på Netflix.

ANDERS JAKOBSON (2019-01-21)
Relaterade recensioner (51)