Vad döljer Hieronymus Bosch?

Bosch och de andra är tillbaka för en tredje säsong och den tar vid ungefär ett och ett halvt år efter att säsongen innan slutade och vi känner direkt igen oss. Borgmästarvalet, diskussioner om vem som ska vara polismästare och de öppna fallen från förra säsongen är tillbaka. Precis som förra säsongen har vi även den här gången ett par fall som följer Bosch och tittarna hela säsongen. Vi har militärer som lurat pengar från en krigsherre och vi har en mördare som Bosch inte lyckats få fälld, men som nu helt plötsligt dyker upp död nedanför sin egen balkong och Bosch verkar veta mer än han borde om hur det har gått till. Dessutom är Bosch vittne i rättegången mot en känd regissör som står anklagad för att ha mördat sin älskarinna.

Rörigt och osäkert om vem som gjort vad, men det är så jag vill ha det. Bosch flankeras av sin partner J. Edgar men vi får även lära känna andra poliser på stationen och jag tycker att de tillsammans bildar en bra grupp. En grupp som kompletterar varandra och en grupp man gillar att följa. Bosch har även ett privatliv och vi får se hur hans dotter flyttar hem till honom när hans ex-fru flyttar till Asien med sin nya man. Kul för Bosch men samtidigt ytterligare en sak han måste oroa sig över, speciellt med tanke på att både hans dotter och ex-fru kidnappades i förra säsongen.

Som vanligt är Titus Welliver bra i rollen som Bosch och även den här gången när det går lite emot honom och han uppenbart inte hela tiden spelar med öppna kort fungerar Titus perfekt i rollen och de tio avsnitten rusar förbi i rasande fart och jag kommer redan på mig med att se fram emot att se nästa säsong, för en fjärde säsong blir det.

1. Den tredje säsongen bygger på böckerna "The Black Echo" och "A Darkness More Than Night".

2. I avsnitt 6 sitter en man utklädd till tomte och sjunger "Räven raskar över isen" på svenska.

3. Förutom att ha skrivit böckerna om Bosch är Michael Connelly även inblandad i att skriva manus till serien.