Övernaturligt utan större originalitet

Jack Morton (Jake Manley) är ute efter att hämnas sin mors död och hämnden börjar på Belgrave University och det hemliga samfundet "Hermetic Order of the Blue Rose". Det dröjer dock inte länge innan han befinner sig i en värld mellan mörk magi och varulvar. Plötsligt inser han att det kommer bli svårare att få ut sin hämnd än han först trott.

Vi träffar Jack första gången på en kyrkogård där hans mamma ligger begravd. Det är också där vi lämnar honom i sista avsnittet. Ett väldigt snyggt grepp som får oss som åskådare att lätt koppla vad som hänt från det första avsnittet. På grund av detta blir slutscenen mer kraftfull och lämnar oss med viljan att fortsätta följa denna historia. Det gör också att man lätt kan glömma bort andra brister i historien som att Jacks historia går väldigt fort. Tyvärr är det lättare att fastna för alla andra karaktärer då de har ett lugnare tempo och utvecklas genom hela säsongen. Jack blir som en karaktär i mitten som mest finns där för att hålla ihop de andra karaktärerna och få dem i rätt riktning. Han gör med andra ord det jobb de mindre karaktärerna borde göra åt honom. I den där sista scenen på kyrkogården är han i princip samma Jack rent personligt, det är mest hans omgivning som ändrats.

Just nu finns det ett oändligt antal övernaturliga serier att se, vilket gör att nya serier som "The Order" måste hitta ett sätt att sticka ut. Från början känns det som att den misslyckas, att det är ännu en historia man sett tusen gånger. En bit in i första avsnittet visar den dock upp en sida där man närmar sig parodi på andra befintliga serier. Detta gör att jag vill fortsätta att titta för att se hur långt de kommer dra det. Tyvärr är det just ett trick för att få oss att fortsätta titta och något som tas till då och då för att bibehålla vårt intresse. Jag skulle önskat att detta var mer återkommande och att det verkligen användes för att utmärka serien. Nu blir det lite fjuttigt och som följd lyckas den aldrig hitta sin originalitet.

"The Order" är egentligen ingen dålig serie, den bara försvinner in i mängden av andra liknande serier. Förutom de små delarna av parodi finns det andra saker som ändå gör den till en helt okej serie att plöja igenom en helg. Ett exempel är sättet de byggt upp varulvarna. De har slängt allt vi vet om varulvar genom fönstret och i stället byggt upp en egen historia där varulvar är skinn som väljer sin bärare. Deras huvudsakliga uppgift är också att motverka svart magi för att återupprätta fred i världen. Om jag fått välja skulle detta lyftas ännu mer och kampen mellan varulvarna och magikerna skulle ha trappats upp ännu mer.

För att summera är "The Order" en helt okej serie för den som älskar det övernaturliga, men den lyckas inte riktigt hela vägen till att bli ett måste i seriesamlingen.

Finns inget.

1. Avsnitten kommer två och två. I stället för att ha tio olika namn på avsnitten har man fem namn, men i en part 1 och en part 2. Ett väldigt intressant och nytänkande upplägg som gör att man nästan måste se två avsnitt åt gången.

2. Majoriteten av skådespelarna slog en gång igenom i en annan övernaturlig serie som "Heroes Reborn", "Legends of Tomorrow" och "The Magicians".

3. I första avsnittet, när Jake kommer till Belgrave, blir han välkomnad av Randall (Adam DiMarco) som bland annat ger honom en "hur man inte våldtar"-broschyr. En lite rolig detalj som smart visar vår samtid.

EMMA ÅKERLIND (2019-03-27)