100 procent gubbheist utan guldkant

Jag lanserar härmed filmgenren gubbheist. Det är inte så att vi överöses med filmer där gubbar utför inbrott, men det kommer ändå en och annan film med hyfsad regelbundenhet. En snabb slagning i DVDKritik.se:s arkiv och filmer som "The Maiden Heist" (2010), "Stand Up Guys" (2013) och "Going in Style" (2017) är tre exempel (som delvis delar skådespelare med varandra) som helt klart med fördel kan sorteras in det imaginära genrefacket gubbheist i den lika imaginära videobutiken.

Så även "King of Thieves" som är verklighetsbaserad och daskar fram ett strålande urval av brittiska gubbar och en yngre förmåga. Gubbväldet leds av Michael Caine som spelar Brian. I inledningen av filmen blir han änkling och känner sig möjligen en smula vilsen. Han är gammal inbrottstjuv med guld och diamanter som specialitet, och lagom till påskhelgen samlar han ihop några av sina gamla kollegor för att göra en sista stöt.

Terry (Jim Broadbent), Danny (Ray Winstone), Kenny (Tom Courtenay) och Carl (Paul Whitehouse) har alla sina olika färdigheter och motiv till att de vill göra en stöt med bra avkastning, men de skulle inte klara av det utan ungtuppen Basil (Charlie Cox). Han är nämligen alarmspecialist och det är en bra färdighet om man vill ta sig in i en bank för att sedan ostört jobba på för att komma in i bankvalvet.

Stöten börjar bra och det blir till slut ett rejält byte men då börjar problemen. Tjafs kring uppdelningen leder till paranoia, samtidigt som polisen inleder ett grundligt utredningsarbete för att hitta tjuvarna.

Även filmen börjar bra för att sedan landa i problem. Det är ett starkt skådespelarstall till att börja med och det är alltid kul med kupper på film även om det i detta fall inte krävs Jönssonligan-planering eller Oceans-finurligheter för att råna banken. Men filmen tappar intresset ungefär halvvägs. Det är inga större överraskningar som bjuds och trumfkortet med att händelsen är verklighetsbaserad spelas ut på en gång och räcker inte riktigt för att lyfta upp filmen och ge den en gnistrande guldkant.

1. Jag ser helt klart att det finns potential för svensk gubbheist. Någon borde plocka upp den bollen och göra något skoj. Det finns ju en viss historik inom genren, som "Dubbelstötarna" och alla fortsättningar på den, samt "Fasadklättraren" som hade den perfekta gubbheistmannen i Per Oscarsson.

2. I en scen visas gamla rörliga bilder från skådespelarnas karriärer som ska föreställa karaktärerna som unga. Ett rätt smart grepp. Bilderna är plockade från "Lögnhalsen" (1963), "Den vilda biljakten" (1969) och "Revolt" (1979).

3. Liten spoilervarning: Så sent som tio dagar innan denna DVD:s släpp (det vill säga den 15 mars 2019) dömdes den sista personen i det här fallet.

ANDERS JAKOBSON (2019-03-29)