Filmen som gör huvudpersoner till biroller

"The Highwaymen" handlar egentligen om Bonnie och Clyde. Två gangstrar som levde rövare i 30-talets Amerika. De rånade och mördade utan eftertanke och oftast mördade de kallblodigt. Men här hamnar de i skuggan av de två Texas Rangers som sätts på uppgiften att fånga in (= mörda) dem. Frank Hamer och Maney Gault har redan gått i pension men återinsätts i tjänst som en sista utväg. De spelas riktigt bra av Kevin Costner och Woody Harrelson och vi får följa dem i deras jakt på de två brottslingarna.

Jag gillar hur man gjort filmen om de som jagar dem som egentligen är de intressanta personerna. Och man har gjort det väldigt snyggt. Bonnie och Clyde blir birollsfigurer och man får knappt ens se deras ansikten. Desto mer får man se av Hamer och Gault och jag gillar karaktärerna och de fungerar väldigt bra ihop. De visar att gammal är äldst när de faktiskt lyckas bättre än alla nymodigheter som flygspaning och avlyssning.

Det enda man kan klaga lite på är att filmen är lite för lång. Den klockar in på två timmar och tolv minuter och blir emellanåt lite seg. Jag hade gärna sett att man kortat den lite för att få upp tempot i den en aning. Men trots detta är det en helt okej film som jag inte kan låta bli att gilla. Och då är jag ändå inget stort fan av Kevin Costner….

1. Från början skulle Liam Neeson spela Hamer men ersattes senare av Costner.

2. Costner erbjöds rollen tio år innan inspelningen faktiskt skedde men tackade då nej eftersom han tyckte att han var för ung för att spela Hamer.

3. För att få filmen så autentisk som möjligt spelades slutscenen in på samma ställe där det utspelade sig på riktigt 1934.