Visuellt sprakande andra del i något större

Klivet från den tämligen oskuldsfulla men ändå lite otäcka första "Harry Potter"-boken/filmen till denna andra film i "Fantastiska vidunder"-spinoffen är ganska rejält. Det är samma magiska värld, men i denna film är den betydligt mörkare och otäckare och därmed anpassad för en mer vuxen publik. Och det är ju utmärkt, för de som var barn och växte upp med Harry Potter är i dag i perfekt ålder för "Fantastiska vidunder"-filmerna!

Titeln på den här delen följer inte den mall jag förutspådde och klingar dessutom lite illa. Första filmen hette ju "Fantastiska vidunder och var man hittar dem" efter den bok som huvudpersonen Newt Scamander (Eddie Redmayne) skrev och jag trodde förstås att "Fantastiska vidunder och..." skulle vara framdelen på titeln. Strunt samma: i slutet på förra filmen introducerades titelns Grindelwald (Johnny Depp), den onda trollkarlen som lyckligtvis fångades och fängslades av amerikanska trolldomsministeriet, MACUSA. I början av denna ska Grindelwald förflyttas till Europa, men det går givetvis inget vidare. Innan titeln på filmens ens hunnit skrivas ut på skärmen har vi varit med om en alldeles särdeles rafflande sekvens som slutar med att Grindelwald fritagit sig själv.

I England sitter Newt i frysboxen efter händelserna sist. Han har fått ett reseförbud vilket gör det svårt för honom att fortsätta med sina studier av fantastiska vidunder. Trolldomsministeriet är villiga att lyfta på förbudet om Newt går med på att bli en auror och hjälpa dem att hitta den försvunna Credence Barebone (Ezra Miller) som var inblandad i förra filmens händelser. Newts bror Theseus (Callum Turner) är auror och vill Newts bästa, men Newt vägrar förstås. Han anser att aurorernas lösning på det de inte förstår är att döda det och det går verkligen emot hans principer.

Mitt i alltihop dyker Newts gamla professor Albus Dumbledore (Jude Law) upp och visar sig vara den som skickade Newt till New York i förra filmen. Han vill nu att Newt ska ta kampen mot Grindelwald för Dumbledore själv kan omöjligtvis göra det. Newt ifrågasätter manipulatören Dumbledore. Det som blir det avgörande för Newt att resa till Paris är att hans förälskelse Tina Goldstein (Katherine Waterston) är där som auror i jakt efter Credence. Så han tar sin väska och åker dit men redan innan dess har han återförenats med mugglaren Jacob Kowalski (Dan Fogler) och Tinas syster Queenie (Alison Sudol).

Plotten i filmen är omfattande och lite komplicerad och den stora skurken Grindelwald får en ganska sekundär roll, fram till finalen. I stället är det ett annat mysterium som gäckar. Vem är Credence egentligen? Newts bror är förlovad med Leta Lestrange (Zoë Kravitz) och det figurerar ett rykte om att Credence i själva verket är hennes försvunna bror. Ledtrådarna kring detta gör att vi förs tillbaka till Hogwarts och Newt och Letas skoltid. Hogwarts! Och med det rullar både det välbekanta "Harry Potter"-temat och en ung Mrs McGonagall in i bild.

Just alla passningar till "Harry Potter"-serien, trots att den utspelar sig mååååånga år senare, är en klart rolig bonus man får på köpet. Det är en maffig värld som J.K. Rowling skrivit och fortfarande utvecklar, och det är väldigt tydligt att den här filmen är ett kapitel i en mycket större historia. Det har pratats om fem filmer och i så fall finns det mycket kvar att berätta. Just denna del slutar med ett ganska avgörande avslöjande samtidigt som filmen fungerar som en individuell pusselbit i något större.

Visuellt är det sprakande och alla miljöer är tjusigt designade och alla fantastiska vidunder som finns i storyn - trots att de inte på något vis står i huvudfokus - är fantastiska både till design och funktion. Riktigt kul och underhållande.

Jag måste dock understryka att jag inte alls är totalt knockad av de här filmerna hittills, men jag har en känsla av att när sviten är komplett kommer deras värde att öka. För "Harry Potter"-fans är filmen förstås obligatorisk.

J.K. Rowling är inte enbart upphovskvinna till den här världen hon är även manusförfattare till "Fantastiska vidunder"-filmerna och i det första extramaterialsinslaget pratar hon om denna film och tanken med serien i stort.

Det andra inslaget, "Wizards on Screen, Fans in Real Life" är genialiskt. Här paras Ezra Miller, som visar sig vara ett extremt Potterfan, ihop med Evanna Lynch som spelade den skruvade Luna Lovegood i de sista "Harry Potter"-filmerna och som också är ett extremt Potterfan. Tillsammans tittar de på scener ur filmen och kommenterar referenser och passningar mellan de olika historierna och filmerna. Det är självklart lite nördigt men det är samtidigt ett perfekt extramaterial. Jag har läst böckerna och sett filmerna flera gånger men har inte alls någon järnkoll på alla referenser och sammanhang och då är det kul att få det serverat på det här viset. Genialiskt!

Näst ut är en titt på hur Jude Law blev Dumbledore och hur karaktären formades till den här tiden. Lustigt nog är denna version av Dumbledore ganska långt från den snudd på generiska trollkarl han är i ett senare skede. Law är hur som helst bra i rollen och det ska bli intressant hur han tar den vidare och kanske närmar sig Dumbledores senare utseende.

Extramaterialets maffigaste inslag är en nästan timslång titt på några delar eller aspekter av filmen. Återkomsten till Hogwarts, News Londonhem och menageri, Pariskulisserna och det franska trolldomsministeriet och Grindelwald med mera. Det bjuds på både information, bakomscener, intervjuer och effektgenomgångar. Fina grejer.

En kvart med bortklippta scener finns också att se med en del intressanta sekvenser och sådant som tagits bort av rätt anledningar.

Allt som allt ett bra utbud av bonusmaterial som är väl värt att se.

1. Det känns ju lite tråkigt att J.K. Rowling kommit på det här med fantastiska vidunder efter "Harry Potter"-böckerna. Nog för att det finns en del roliga figurer och djur även i dem, men inget som mäter sig med det som serveras här. Var tog alla fantastiska vidunder vägen? Kanske får vi veta det i sista filmen?

2. Efter "Harry Potter"-böckernas komplettering avslöjade Rowling att Dumbledore var gay. Det är något som berörs i denna film och som säkert kommer att utvecklas i kommande filmer.

3. Några andra bekanta "Harry Potter"-karaktärer dyker upp i filmen. Ormen Nagini som här är något annat och alkemisten Nicolas Flamel vars småjoggande gångstil är klart underhållande.

ANDERS JAKOBSON (2019-04-05)