Efter 99 avsnitt kommer vi till Läderlappen

Rubriken är måhända en spoiler men det får ni ta. TV-serien "Gotham" går i mål med en kortare femte säsong, vars tolv avsnitt gör att serien totalt klockar in på 100 avsnitt. Snyggt och prydligt, men dessvärre lite sorgligt. Jag har i tidigare recensioner skrivit att serien bara blivit bättre och bättre och då är det lite tråkigt att den ska sluta när den når fram till den tidpunkt då Bruce Wayne blir Batman. I fem säsonger har vi sett David Mazouz växa upp från en ung pojke till en man på randen till vuxenvärlden och i och med det fått se Bruce Waynes resa från det föräldralösa barnet till den hjälte den korrupta staden Gotham behöver.

Även om säsongen slutar bra är vägen fram till finalen inte helt optimal. Det är ett "extra allt"-läge som triggas av upplösningen på den fjärde säsongen där seriens Joker-figur Jeremiah Valeska (Cameron Monaghan) sprängde alla broar som leder till Gotham och därmed kopplar bort staden från resten av omvärlden. Myndigheterna tar avstånd från Gotham och stadsdel efter stadsdel faller i kriminella grupperingars våld. I mitten finns polismannen James Gordon (Ben McKenzie) och försöker skydda de icke-kriminella civila som fortfarande finns kvar i staden.

Två väldigt drivande krafter leds av Oswald Cobblepot/Penguin (Robin Lord Taylor) och Barbara Kean (Erin Richards) som båda kan beskylla personliga förluster på den andra och därför är i krig med varandra. Men olika kriminella fraktioner får anledning att samarbeta, både med varandra och med Gordonledda GCPD, under historiens gång då hoten mot Gotham kommer från alla möjliga håll.

Edward Nygma/The Riddler (Cory Michael Smith) lider inledningsvis av en minnesförlust, vilket gör att han vaknar upp varje dag med stora minnesluckor, och vägen till att förstå vad som hänt är kantad av hemska uppenbarelser. Sist vi såg Nygma var han i maskopi med doktor Leslie Thompkins (Morena Baccarin) vilket slutade med att båda knivhögg varandra. Men de blev räddade och manipulerade av Hugo Strange (BD Wong) som senare i säsongen skapar "Gothams" variant av den karismatiska Bane (Shane West).

Någon annan som genomgår en liten metamorfos under säsongen är Selina Kyle (Camren Bicondova) som likt Bruce Wayne tar kliv mot att bli Catwoman, bland annat genom att skörda offer med sina sylvassa klor. Och den ständigt luriga Jeremiah Valeska gäckar i bakgrunden mest hela tiden redo att bli den han är ämnad att bli.

Till det 100:e och sista avsnittet hoppar vi fram tio år i tiden och får en litet smakprov av den serie "Gotham" kunde ha blivit om den hade tuffat på. Det blir en bitterljuv belöning på hela resan. Jag har verkligen gillat den här tolkningen av Batman-mytologin där konceptet med att etablera en stad som behöver en Batman gått fram klart och tydligt. Det har varit givande att karaktärer som Penguin och The Riddler fått betydligt mer liv och innehåll än att bara vara spektakulära figurer i en film och inget mer. Båda två har i "Gothams" tolkning utvecklats enormt från avsnitt 1 till 100 och spelats lysande av Robin Lord Taylor och Cory Michael Smith.

Sen är det förstås - och det här har jag skrivit nästan varje gång - den fantastiskt delikata gestaltningen av Jokern, trots att hans namn aldrig nämns. Cameron Monaghan har på ett helt fantastiskt och flexibelt vis gestaltat två karaktärer som tillsammans lett fram till en utmärkt tolkning av Batmanskurkarnas Batmanskurk nummer ett. Trots att Monaghan enbart varit med i 20 av de 100 avsnitten totalt har hans insats varit mycket minnesvärd och i min bok ska han absolut ställas bredvid Cesar Romero, Jack Nicholson, Mark Hamill och Heath Ledger som de bästa tolkarna av karaktären.

I ärlighetens namn är jag inte helt förtjust i huvudplotten i den sista säsongen, men jag gillar vad den leder fram till och det samlade betyget på hela serien blir mycket bra. Synd att det inte blir mer, men tur att det blev så bra och slutade på en bra ton.

"Gotham: Modern Mythology" är en featurette som blickar bakåt på hela säsongen utifrån teman, karaktärer och betydelse inom Batman-myten. Här kan man väldigt tydligt notera framför allt David Mazouz utveckling, både rent åldermässigt och som skådespelare. Han var verkligen en liten kille när serien började och är i princip vuxen när den slutar. En bra och tung featurette som är värd att se.

Fullt lika tung eller sevärd är knappast "Gotham's Last Stand" som är en och en halv minuts reklam för sista säsongen.

Då är "Villains: Modes of Persuasion" avsevärt mer värd att lägga tid på. Det är en ambitiös och välproducerad dokumentär om skurkar i DC:s universum exemplifierade av "Gotham", "Arrowverse"-serierna och "Krypton". Om man inte följer samtliga serier kan det här bli ett spännande sätt att få en inblick i serierna via skurkarna. Det finns faktiskt många bra skurkgestaltningar. Dokumentären går djupare än så och analyserar skurkarnas motiv och unika egenskaper. En bra dokumentär som fungerar oavsett om man är totalt investerad i serierna eller inte.

Den obligatoriska Comic-Con-panelen inför säsongen kommer den här gången från New Yorks upplaga av mässan och är faktiskt oväntat intressant att titta på.

Lite bortklippta scener rundar av extramaterialet.

1. Teamet bakom serien (väldigt förenklat) har fortsatt inom Batman-världen med serien "Pennyworth" som berättar om Bruce Waynes butler Alfred Pennyworths tid som militär i brittiska specialstyrkan. Säsong 1 visades på amerikansk tv hösten 2019 och serien har förnyats för en andra säsong

2. Sean Pertwee som spelat Alfred Pennyworth i "Gotham" kommer inte att medverka i den serien, men man kan väl ändå påstå att hans version av karaktären på något vis lett till att serien blivit av. Aldrig tidigare har Alfred gestaltats som i "Gotham".

3. Minnesnotering: Kolla upp David Mazouz om tio år (det vill säga 2029). Ser han Batman-mässig ut då?

ANDERS JAKOBSON (2019-12-09)