Det hemska som hände riktigt

Nu ska jag börja med att säga att jag inser att man ibland förvränger sanningen för att få den att fungera på film, men om hälften av det som händer i "Chernobyl" är sant är detta riktigt otäckt. Miniserien berättar under fem avsnitt vad som hände den där dagen i april 1986. Klockan 1:23:45 den 26 april 1986 exploderade kärnkraftverket och olyckan var ett faktum. Sovjet mörkade och det var vid Forsmark i Sverige som man först upptäckte att något hade hänt. Då hade redan två dagar passerat och mängder av radioaktiva partiklar släppts ut. Olyckan klassades som en nivå 7-olycka på den sjugradiga INES-skalan. Det kunde alltså inte bli värre.

I serien får vi följa vad som händer under olyckan. Vi får följa försöken att minska skadorna, försöken att dölja vad som hänt och till slut det rättsliga efterspelet. Jared Harris spelar Valery Legasov, Emily Watson Ulana Khomyuk och Stellan Skarsgård Boris Shcherbina och hade det inte varit för dessa tre så hade vi nog inte vetat det vi vet idag om vad som egentligen hände. De kom på hur man skulle begränsa utsläppet, det kom på hur olyckan skett och de såg till att Sovjetunionen tvingades rätta till de kvarvarande reaktorerna.

Miniserien är riktigt bra och om man som jag minns när detta hände blir det om möjligt ännu mer obehagligt att se hur nära en ännu större katastrof man var och vilka konsekvenser enskilda personers handlande fick. Det otäcka är att detta skett och att man inte kan göra så mycket annat än att hoppas att förslutningen av kärnkraftverket håller. Som sagt ska jag låta vara osagt hur mycket av det vi ser som faktiskt hände men när man ser serien känns det som om det var så här det gick till. Det enda man kan kunde gjort för att få serien att kännas mer autentisk hade varit att låta alla prata ryska. Nu kör man med engelska och även uttryck som känns väldigt amerikanska. Fast å andra sidan hade det kanske varit jobbigt att se hela serien på ryska…men det hade varit kul att prova.

Vi får en hel del kortare filmer som alla behandlar det som händer och vilka de karaktärer vi ser i serien egentligen var i verkligheten, men tyvärr känns det allt för kort och upphugget. Det hade varit roligare om de gjort en längre dokumentär om vad som hände och som även innehöll autentiska klipp. Nu känns det lite sådär tyvärr…

1. Den enda fiktiva personen är Ulana Khomyuk som är sammansatt av flera personer. Osäkert om någon av dessa var kvinnor dock.

2. Innevånarna i staden Pripyat som ligger två km från kärnkraftverket fick tre timmars förvarning om att de skulle evakueras. Detta syns då det än i dag ser ut som om alla bara rest sig upp och gått.

3. 2012 fanns det 178 bofasta personer i den förbjudna zonen runt kärnkraftverket.

HANS-ÅKE LILJA (2019-10-29)