När lek blir blodigt allvar

Fenomenet "Escape Room" är relativt nytt och går ut på att man låses in i ett rum och genom att hitta ledtrådar så ska man lösa något mysterium, hitta något eller ta sig ut. Hinner man innan tiden som oftast är en timme gått har man vunnit, annars har man förlorat. Kör man fast kan man be om ledtrådar av en spelledare som hela tiden övervakar och ser och hör vad deltagarna säger och gör. Jag har själv tagit mig igenom ett par rum och kan intyga att det är roligt, men även rätt stressigt. I filmen med samma namn tar man det hela lite längre. Nu är det på allvar.

Sex personer hamnar på olika vägar i ett Escape Room och måste nu ta sig ut. Några av dem är exalterade över att vara där medan andra är där enbart för att få de 10 000 dollar som man utlovat till den som vinner. Den stora skillnaden är att här är det inte en lek. Här är det på riktigt och om man inte hinner ut ur ett rum i tid så är chansen stor att man inte överlever. Något som deltagarna upptäcker först efter att spelet börjat.

Jag gillar upplägget och skådespelarna. Det jag vänder mig lite emot är att de ganska lätt hittar de ledtrådar de behöver. Jag kan intyga att så lätt går det inte i verkligheten och lägger man dessutom till att de är stressade över risken att dö så känns det ännu mer otroligt. Sen är ju naturligtvis de som byggt rummet extremt duktiga. Det kan inte ha varit lätt att bygga upp de rum som deltagarna tar sig igenom och det känns lite överdrivet om man tänker för mycket på det.

Men, detta är saker man får ta i en film som denna och jag gör det. Jag köper det och hänger med i filmen utan att ifrågasätta den allt för mycket. Tror man måste det för att uppskatta den, men gör man det så blir den riktigt bra.

Vi får se en del om hur filmen spelades in, men mer intressant är den förlängda introduktionsscenen och det förlängda slutet. Introduktionen skulle man gärna kunnat behålla, men slutet känns rätt att man klippte bort.

1. En av de borttagna scenerna förklarar en viktig scen i filmen. Slarvigt att klippa bort den.

2. Omslaget känns underligt och rätt missvisande…

3. Det luktar lite uppföljare i slutet av filmen…