Skrattfest med svag historia

Det är lördag och målarmästaren Oskar (Lars Väringer) och hans målare (Jojje Jönsson och Claes Månsson) har precis tagit helg. Med det innebär att de har tagit sig varsin sup och pilsner med grannen Ludde (Per Holmberg). När firandet av ledighet är över kommer ägaren av kvarteret 57:an, Lundberg (Mikael Riesebeck), och ger Oskar dåliga nyheter. Hyran i kvarteret ska höjas med hundra procent och pengarna ska betalas i dag. Trots Oskars försök att be Lundberg ändra sitt beslut står det fast. Nu måste Oskar komma på hur han ska få ihop pengarna under dagen för att inte alla boende i 57:an ska bli hemlösa.

"Pilsner & penseldrag" är en klassisk buskis i sann Vallarna-stil från början till slut. De flesta i ensemblen är veteraner på just denna scen och de spelar mer eller mindre samma karaktär som de alltid gör. Siw Carlsson spelar en äldre dam med attityd, Mikael Rieseback en man med udda kroppsspråk och Jojje Jönsson en flummig målare som inte helt är med på noterna. Det kan tyckas tråkigt att inte få se något annat, något lite mer nytänkande, men sanningen är att det just är dessa tre som lyfter hela föreställningen. Det spelar ingen roll hur många gånger man ser Rieseback skämma ut sig på scen med en överrörlighet som heter duga, man skrattar lika mycket varje gång.

Trots detta håller "Pilsner & penseldrag" inte riktigt samma kvalité som tidigare buskisar från detta gäng. Stundtals känns det som ett hopkok för att de behövde en föreställning sommaren 2018 också. I ett försök att lyfta föreställningen har man lagt in kända skådespelare som Claes Månsson. Det ger en del skratt, men historien lyfter aldrig. Vi får se Oskar springa runt och tycka synd om sig själv medan de andra karaktärerna försöker komma på en lösning till föreställningens stora problem. Utöver detta ser vi klassiska små sidospår, men de får aldrig blomstra utan kommer bara fram någon gång ibland för att det måste. I slutet får vi en massa olika förklaringar till frågor vi aldrig ställt. Allt bara för att knyta ihop en redan stängd påse med så mycket finurliga lösningar som möjligt.

"Pilsner & penseldrag" ger ett och annat skratt, men vill man åt en buskis från Vallarna finns det betydligt bättre alternativ.

Finns inget.

1. Föreställningen är en bearbetning av Gideon Wahlbergs lustspel "Grabbarna i 57:an" som bland annat blev en TV-serie på 70-talet.

2. Detta är den 23:e uppsättningen på Vallarnas friluftsteater. Med i ensemblen finns Jojje Jönsson och Siw Carlsson som båda varit med från starten.

3. Föreställningen spelades inte bara i vanlig ordning på Vallarna under sommaren 2018, utan turnerade också runt i Sverige under hösten. Detta är anledningen till att det på DVD:n står "Gänget i 57:an reser västerut", vilket annars kan vara ganska förvirrande eftersom ingen reser någonstans i föreställningen.

EMMA ÅKERLIND (2019-06-24)