Milstolpe i trasig framtid

Inspelad för ynka sex miljoner dollar, regisserad av en fortfarande ung John Carpenter och inkluderande Kurt Russell i sin definierande roll, är 1981 års "Escape from New York", trots en del brister, en milstolpe inom sci-fi-genren, och dess dystopiska framtidsvision står sig väl även mot modernare konkurrenter.

Filmen utspelar sig i framtiden, närmare bestämt år 1997, där USA blivit en polisstat och en våldsamt stigande kriminalitet resulterat i att Manhattan utrymts och blivit en enda stor fängelsekoloni. Den före detta stridsflygaren, numera brottslingen och hårdingen Snake Plissken (Russell) får en chans att slippa undan fängelsestraff genom att undsätta förenta staternas president (Donald Pleasance), som på grund av en terroristaktion befinner sig fången någonstans i staden.

Russell är kul att se som den cyniske och moraliskt tvivelaktige Plissken. Detta var andra gången han samarbetade med Carpenter (han hade tidigare spelat huvudrollen i Carpenter-regisserade tv-serien "Elvis") men första gången han fick iklädda sig rollen som actionhjälte. Inspirerad av i första hand Clint Eastwood framstår Plissken som en urban, framtida "man with no name". Det känns därför helt naturligt när Lee Van Cleef dyker upp som hans nemesis, och de båda har en god kemi trots att de tillbringar huvuddelen av filmen åtskilda från varandra.

Karaktärens komplexitet känns fräsch och udda för den här sortens film. Plissken är den vi håller tummarna för, men samtidigt är han långt ifrån en stereotyp good guy, då han i princip bara bryr sig om sig själv. I en scen bevittnar han till exempel en våldtäkt utan att ingripa. I slutet av filmen förstör han ett kasettband (!) innehållande information av yttersta vikt för mänsklighetens välbefinnande. Att Carpenter och Russell ändå håller publiken på Plisskens sida är en av filmens största förtjänster.

I andra minnesvärda roller syns Ernest Borgnine, Adrienne Barbeau, Harry Dean Stanton och Isaac Hayes. Särskilt den sistnämnda gör ett starkt intryck som den sanslöst pimpade "The Duke". Kristallkronor fastmonterade på bilen har jag inte ens sett MTV försöka sig på.

Scenografin är lysande. Utbrända delar av ett nyligen eldhärjat St Louis användes som kuliss för det ödelagda New York med slående resultat. Utöver detta har man med effektivitet använt sig av mattes, modeller och även smart klippning för att bringa den dystopiska visionen till liv. Ett vaksamt öga kan idag förvisso genomskåda de flesta av filmens stora specialeffekter, men trots detta är "Escape from New York" ett tjusigt exempel på hur mycket kan uppnås med relativt små medel.

Vad är då negativt? Jo, trots att Carpenter lyckats samla en hel drös bra skådisar till de viktigaste rollerna, verkar han haft problem att fylla ut de mindre karaktärerna. När det gäller dessa är skådespeleriet genomgående ganska uselt, vilket stundtals tar en ur berättelsen.

Ett annat problem är att Carpenter i grund och botten inte är någon stor actionregissör. Hans största egenskaper som filmskapare är att skapa suspens och stämning, och detta gör han på ett utomordentligt vis i "Escape from New York", men actionscenerna är tämligen adrenalinfattiga. Detta är förstås till stor del på grund av budgetrestriktioner, vilket visar sig på samma sätt som i exempelvis "They Live", men en del av skulden måste ändå läggas på Carpenter själv, som borde kunnat förse raffelscenerna med ett större mått av spänning.

Detta till trots håller sig "Escape from New York" kvar som en av mina favoriter när det kommer till science fiction. Det är inte pang-panget som fascinerar, utan den trasigt futuristiska värld som Carpenter skapat, i kombination med en av b-filmens största antihjältar i Snake Plissken.

I denna sjukt snygga digipack hittar vi två skivor. Den första innehåller förutom filmen två kommentarspår, ett med Carpenter och Russell, och ett med producenten Debra Hill och production designern Joe Alves. Även om kommentarspår nummer två är mycket intressant, är det det förstnämnda som gäller. Alla som lyssnat på ett dylikt spår med Carpenter vet hur kul och intressant det brukar vara, och detta är inget undantag. Carpenter är ärlig och insiktsfull, och inte rädd för att kritisera sina egna filmer. Tillsammans med Russell kommer han verkligen till sin rätt då de är goda vänner och har fin kemi.

På skiva nummer två finns några ganska intressanta featurettes, men den riktiga guldklimpen här är en cirka tio minuter lång introsekvens till filmen, som filmades men av diverse skäl aldrig användes. Den visar hur det gick till när Plissken och begick det bankrån som är orsaken till att han alls befinner sig i fängelsekolonin. Segmentet innehåller nyskriven musik av Carpenter och kan ses med eller utan kommentarspår. Kvaliteten är horribel, men att bara få se denna sekvens är nästan värt ett köp i sig.

Ett antal trailers och ett bildgalleri finns också i extramaterialet. I digipacken inkluderas också en liten serietidning med tema Snake Plissken. Denna amerikanska utgåva erbjuder allt man kan önska av extramaterial och mer därtill, och är absolut den man bör satsa på att köpa.

1. John Carpenter skrev manus tillsammans med kompisen Nick Castle, som spelade ingen mindre än Michael Myers i "Halloween".

2. Något som gör Carpenter extra intressant som filmskapare är hans vana att skriva sin egen musik till sina filmer. Hans vanligtvis minimalistiska tonsättningar ger en ytterligare dimension till upphovsmannaskapet.

3. "Escape from New York" följdes 1996 upp av den remake-liknande och betydligt sämre "Escape from L.A.".

JOEL FORNBRANT (2007-10-27)